Karriär

Rekryteringsfest på it-företaget

Peter Fredell

Varselvågen har nått it-branschen, som är i nedgång. Detta gäller dock inte företaget Seamless. -Vi hinner inte rekrytera i den takt vi behöver, säger Peter Fredell, vd på företaget, som har hittat på en betalapplikation till smarta telefoner.

Publicerad

Mobila betalningslösningar är en växande bransch. Gigantiskt stor, säger Peter Fredell, vd på Seamless.

-Bara kortavgiften som handlarna i Sverige betalar till kortföretagen, utöver terminalhyran, uppgår till 15 miljarder om året, säger Peter Fredell.

Han ifrågasätter det vettiga i att en svensk kund köper från en svensk firma, som betalar till en amerikansk firma.

Seamless affärsidé är att skära in där genom att erbjuda betallösningar som kostar handlarna hälften så mycket. Det här är det första konkurrerande betalsystem som kortföretagen har haft sedan de startade på 1960-talet, säger Peter Fredell, som har tecknat avtal med Axfood-koncernen för butikerna Hemköp, Willys och PrisXtra.

Med betal-appen Seqr skannar kunden av en QR-kod, Quick Response, en tvådimensionell streckkod, vid kassaterminalen och godkänner med sin egen kod och får sedan en faktura.

Man kan också skicka pengar till varandras mobiler med appen.

-Bra om man har lagt ut för festen och vill ha in pengar, säger Peter Fredell.

Seamless har hittills tjänat sina pengar på att folk laddar sina kontantkort till mobilen i butiker. Varför inte helt enkelt betala med mobilen? gick funderingarna.

-Med mycket ingenjörskonst och magi kom vi på Seqr, säger Peter Fredell.

För att utveckla tjänsten vidare behöver företaget erfarna utvecklare, som är vana vid stora system och kan användargränssnitt för såväl mobil som webb och vet hur man skalar upp saker.

-Förmodligen samma människor som Google och Facebook söker, säger Jonas Bosson, en av ingenjörerna på Seamless.

Företaget, som har 80 anställda och ska växa till 120 under hösten, behöver också säljare och marknadsfolk. Därför vill man anställa minst tre personer i veckan.