Karriär
Räkna mer - om du vill bli smart
Undersökningen visar att elever som har högt betyg i matematik i högstadiet har påfallande ofta höga betyg även i andra ämnen. Foto: Colourbox
Kan matte användas för att träna upp intelligensen? Den frågan ställer sig Uppsalaforskare efter att ha konstaterat att högt mattebetyg är en säker indikator på högt snittbetyg.
Mattebetyget i nionde klass är starkt kopplat till medelbetyget. Elever som har högt betyg i matematik i högstadiet har påfallande ofta höga betyg även i andra ämnen. Det konstaterar Staffan Stenhag vid Uppsala universitet efter att ha analyserat samtliga slutbetyg år 2006 från nionde klass. Resultatet presenteras nu i en doktorsavhandling.
-Det visade sig att just matematikbetyget är den säkraste indikatorn på ett högt medelbetyg, säger Staffan Stenhag.
- Elever med VG eller MVG i matematik når ofta goda betyg även i alla andra skolämnen. Betyget säger alltså inte bara något om den matematiska förmågan, utan också något om elevens motivation, studieteknik och läsförståelse.
Analysen visar också att det finns en stark koppling mellan högt betyg i matte och läsförståelse. 83 procent av de elever som var duktiga i matematik hade också höga betyg på den del av det nationella provet i svenska som handlar om läsförståelse. Däremot gällde det omvända inte lika tydligt. Endast 59 procent av eleverna med överbetyg i läsförståelse hade överbetyg i matematik.
-Det kan vara så att intellektet kan utvecklas genom att arbeta med matematiska problem. Då skulle man kunna ägna sig åt att träna huvudet precis som man idag tränar sin kropp på gym.
Men om man tyckte matte var tråkigt eller svårt under skoltiden behöver man inte ge upp. Det går att ta igen i efterhand.
-Det kan vara så att man hamnar på ett jobb där man utvecklar det problemlösande tänkandet, säger Staffan Stenhag.
Och då handlar det inte bara om teori. Staffan Stenhag poängterar att det finns många praktiska jobb där man måste använda sig av problemlösning. Snickare är bara ett av många exempel.
Men även om kluriga mattetal kan hjälpa oss att utveckla intellektet hjälper det oss inte med vår sociala förmåga:
-Mattebetyget säger inget om hur vi funkar i grupp eller tillsammans med nya människor.