Karriär

Professorn tar grepp om tågkaoset

Professor Jan Lundberg, Luleå tekniska universitet, visar egen konstruktion av en justerbar spårväxel. Foto: LTU Leif Nyberg

Ingenjören i driftteknik ska lösa tågkaoset. Lösningen är att förbättra spårväxlarnas underhåll.

Publicerad

- Spårväxeln är ett problemtyngt maskineri. Det består av flera rörliga delar och är utsatt för höga påfrestningar till skillnad från spåret som bara ligger där, säger Jan Lundberg, professor i maskinelement och driftunderhåll vid Luleå tekniska universitet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här