KARRIÄR
Oväntade konkurrensfördelen: Var bra på det tråkiga
Tänk dig något riktigt riktigt tråkigt på jobbet – bli bra på den uppgiften.
Unsplash
Precis som du planerar dina gympass bör du också avsätta tid för dina tråkiga arbetsuppgifter.
Tråkiga, slitsamma och monotona uppgifter. De är inte
eftertraktade av någon, men enligt tesen i en artikel i Fast Company så är de inte
bara oundvikliga, de är också förutsättning för en framgångsrik karriär eller
företagsverksamhet.
Att hantera det tråkiga arbetet effektivt är en förmåga
som kräver både inlärning och förberedelse. Fast Company listar tre tips för
hur du kan bli en mästare på det tråkiga:
Ta bort alla distraktioner
Ett återkommande tips i vår digitala samtid är att hantera
distraktioner. Något som är en prioritet även när de monotona arbetsuppgifterna
ska klaras av. Enligt artikelförfattaren bör man ha ett utrymme som är särskilt
gjort för produktivitet. ”Säkerställ att du tar bort varenda frestelse som kan
få dig att slita dig från den arbetsuppgift du håller på med”.
Avsätt daglig tid
Här är liknelsen med träningen: precis som att avsätta tid
för gymmet bör man sätta av specifik tid i kalendern för sina monotona
arbetsuppgifter. Ett annat sätt är att använda en timer (exempelvis enligt Pomodoro-tekniken).
Var vaksam på utbrändhets-symtom
”Utbrändhet kommer ofta som ett resultat av att man
tvingar sig igenom arbete som känns dränerande i stället för inspirerande”,
skriver artikelförfattaren. Inte oväntat kan de tråkiga arbetsuppgifterna
utgöra en särskild risk. Därför är tipset att se tidiga tecken på utbrändhet
som ett ”verktyg” som ska användas för att direkt adressera orsaken till
symtomen. En kontinuerligt välfungerande och effektiv hantering av det monotona kan i
förlängningen bli en konkurrensfördel i karriären, menar artikelförfattaren.
”I slutändan måste vi alla lära oss att omfamna enformigheten. Rensa utrymmet
omkring dig (både fysiskt och mentalt), hantera din tid effektivt och lita till
din instinkt för för det är dags att göra om och utvecklas”.