Digitalisering

Nu kan alla som vill studera på Harvard

Ytterligare ett i raden av nätuniversitet har presenterats – ett samarbete mellan MIT och Harvard som kallas Edx. Därmed har en lång rad amerikanska universitet lanserat nya satsningar på nätutbildning.

Publicerad

Den nya organisationen Edx börjar erbjuda kurser från universiteten Harvard och MIT hösten 2012. Alla är välkomna att delta i kurserna – det enda som krävs är en internetuppkoppling.

Det handlar inte bara om inspelade föreläsningar, som när MIT började lägga ut videolektioner på nätet 2002. Nu ska även specialutvecklade funktioner på nätet göra undervisningen effektivare – allt ifrån elevsamverkan till interaktiva övningsuppgifter. Deltagarna kommer även att kunna medverka vid laborationer via nätet och en form av examens­bevis delas ut till dem som klarar kraven.

Dessutom kommer nätundervisningen successivt att utvecklas, bland annat med hjälp av data som skapas i samband med att studenter deltar ?i undervisningen på nätet. Edx välkomnar även andra universitet och högskolor att delta i samarbetet framöver.

Anant Agarwal, chef för MIT:s ”Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory” och nu även för Edx , säger att de nya möjligheterna som tekniken innebär kommer att medföra ”den största förändringen inom utbildningsväsendet sedan tryckpressen uppfanns”.

Edx är inte det enda tecknet på detta. Det senaste året har en rad liknande initiativ tagit fart.

Vid Stanford-universitet i Silicon Valley tog Sebastian Thrun – mest känd för sitt arbete med Googles auto­noma bilar – förra hösten initiativet till att lägga ut en kurs i artificiell intelligens, som till slut lockade 160?000 studenter i mer än 190 länder. Han startade senare företaget Udacity, som redan erbjuder kurser på nätet, med sikte på att använda världens bästa pedagoger och göra kurserna tillgängliga för hela världen.

I New York finns utbildningsbolaget Knewton, som anpassar pedagogiken automatiskt efter varje elevs förutsättningar. Bolaget har dragit in 350 miljoner kronor i riskkapital.

MIT har nyligen förnyat det egna nätutbudet under namnet MITx.

En annan spelare är företaget Coursera, som samarbetar med universiteten Stanford, Princeton, Michigan och Penn.

Vid sidan av dessa är kanske stiftelsen Khan Academy mest känd, grundad av matematikern och ingenjören Salman Khan med kapital från bland annat Bill & Melinda Gates Foundation och Google. Khan startade med att lägga upp enkla videolektioner åt sin kusin Nadia, som behövde hjälp med matematik, och lektionerna blev snart så populära att han lämnade sitt jobb som analytiker på en hedgefond för att ägna sig helt åt lektionerna.

Khan Academy skiljer sig från de andra genom att fokusera på grundskolan. I dag finns över 3 000 videolektioner inom olika områden tillgängliga gratis och till det ett stort antal automatiska övningsuppgifter. Över sex miljoner individer besöker tjänsten varje månad och varje dag gör de över två miljoner övningsuppgifter.

Dessutom utvecklas verktyg som gör det möjligt för läraren i ett klassrum att följa alla elever individuellt, medan de arbetar med övningsuppgifter vid datorn. Lektionerna där­emot följer skoleleverna där hemma, i stället för att göra läxor – ett fenomen som brukar kallas ”Flip the Classroom”.

Generellt sett tycks trenden vara att erbjuda utbildningen gratis. Intäkter kan komma från annat håll. Exempelvis tänker sig Udacity att tjäna pengar på rekrytering – genom nätundervisning och övningsuppgifter vet företaget exakt vad varje student kan och kan därför handplocka lämpliga personer efter arbetsgivares önskemål.

En central fråga är om examination ska kosta eller vara gratis. Edx uppger att examen erhålls mot ”en modest avgift”.