Karriär

Modellerna filmas när de klär sig

Streamad provning. Här justeras plaggen medan mötesdeltagare på andra sidan klotet tycker till. Foto: Tommy Hilfiger

Klädskaparen Tommy Hilfiger vill vara trendig i mer än modehänseende och inför virtuella provhytter i företaget.

Publicerad

Kontoren i Amsterdam, New York, Hongkong och Tokyo blir de första som ska kopplas samman med en videokonferensanläggning. Sedan ska fler kontor läggas till. De virtuella provhytterna gör det möjligt att hålla videokonferenser om tyger och modeller. Det både förbättrar kommunikationen mellan företagets olika delar i världen och innebär att man slipper resa så långt och dyrt. Designteamen i Amsterdam och New York kan samarbeta med tillverkningsavdelningen i Hongkong lika obehindrat som om de vore i samma rum, tror man på Tommy Hilfiger.

Provhytterna, som är uppbyggda med mobilkameror och inspelningsapparatur, har utvecklats av kommunikationsföretaget BT tillsammans med Tandberg, som numera ingår i nybildade Cisco Telepresence Technology Group.

– Denna lösning är inte bara miljösmart utan är ett bra exempel på när hållbarhet och kostnadsbesparingar går hand i hand. Vi förstår att kunder inte satsar på hållbarhet av altruism. Hållbarhetsinvesteringar ska även visa resultat, säger Bas Burger, vd för BT Benelux i en kommentar.

Fred Gehring, vd för Tommy Hilfiger Group, är allmänt imponerad av videokonferenslösningen och Fredrik Halvorsen på Cisco Telepresence Technology Group förutspår att virtuell design kan skynda på processerna och därmed skapa konkurrensfördelar.