Karriär
Misstag på jobbet behöver inte bli en katastrof
Insikten att man gjort ett stort misstag i sitt arbete är ingen rolig känsla Foto: TT
Har du gjort en rejäl tabbe på jobbet? Då gäller det att inte stoppa huvudet i sanden. Chefens förtroende för dig kan förbli intakt – om du snabbt tar ansvar för det som hänt.
Insikten att man gjort ett stort misstag i sitt arbete är ingen rolig känsla. Kanske är den första reaktionen att försöka dölja vad som har inträffat, och hoppas att ingen ska märka det. Men det är fel strategi.
I en artikel på sajten Fast Company menar psykologiprofessorn och författaren Art Markman att fel och misstag kan hanteras – samtidigt som du behåller din chefs förtroende − om du agerar på rätt sätt.
Det här är det bästa att göra i en jobbig situation:
Riv av plåstret snabbt
Dra inte ut på att erkänna ditt misstag, utan gör den smärtsamma processen kort. Så fort du inser att du har gjort ett fel så förbered vad du ska säga till chefen och ta kontakt. Ju snabbare du berättar, desto lättare blir det för dig och andra i organisationen att förhindra negativa konsekvenser av ditt misstag. Väntar du kan situationen förvärras.
Var tydlig kring vad som gick fel
Det är frestande att berätta om hela situationen som ledde fram till att du agerade som du gjorde. Gå i stället rakt på problemet: ”Jag gjorde x därför hände y”. Det är vad din chef behöver veta för att kunna agera i situationen, annars skapas bara mer frustration. Låt chefen veta att du förstår varför det hände och förklara sammanhanget senare.
Föreslå en lösning
Stora misstag kan få konsekvenser som innebär kostnader eller förlust av kunders förtroende. Här gäller det att visa att du är beredd att ta ansvar. Berätta vilka åtgärder du redan vidtagit för att lösa problemet. Har du fler förslag på lösningar så lyft fram dem. Erbjud dig att göra allt du kan för att minimera skadorna, exempelvis ringa och förklara för kunder. Din chef vill veta att du ser möjligheten att lära av ditt misstag.
Planera för framtiden
Du kanske är beredd på det värsta, att få sparken. Men har du tänkt igenom konsekvenserna och är beredd att lära av dina misstag, vore det snarare dumt av chefen att straffa dig. Du är troligen den sista personen som kommer att upprepa misstaget. Däremot bör du analysera varför felet inträffade. När stormen har lagt sig kan du diskutera med chefen hur liknande fadäser kan undvikas i framtiden.