Karriär
Microsoft-chefen: Så får chefer tillbaka personalen till kontoren
Anställda vill socialisera, det är ”nyckeln till kontorets nya roll”, menar Microsoft-chefen. Foto: Unsplash
Arbetsplatserna blir kanske aldrig igen som de var innan pandemin. Men det finns saker som företagsledningar kan göra för att i högre utsträckning få tillbaka personalen till kontoren
Det är inte det att folk inte tycker om att röra sig ute i samhället eller träffa andra människor. Ett tecken på det är att restauranger, konsertställen, turistorter med mera fyllts med folk sedan pandemins restriktioner lättats. Men på de arbetsplatser där distansarbete blev en vana under pandemin ser det annorlunda ut.
Microsofts marknadschef Chris Capossela summerar i Harvard Business Review den allt tydligare utvecklingen med en mening: ”jobbet är något man gör, inte en plats man går till”.
Det finns siffror som stödjer analysen.
I Microsofts eget Work trend index svarar 82 procent av företagsrepresentanterna att de tycker det är problematiskt att det är så svårt att få personalen till kontoren. Samtidigt säger 73 procent av anställda att det behövs bättre anledningar än bara förväntningar från chefen eller företaget för att de ska vilja ta sig dit.
Så vad ska företagen göra? frågar sig Capossela.
Det korta svaret, enligt honom själv är att företaget ska ”bry sig om människor” och att återskapa relationerna mellan de anställda och det sociala kapitalet på arbetsplatsen, skriver han och ger tre tips på hur det kan uppnås:
Skapa tid för det sociala
Att en anställd kommer in till kontoret bara för sedan sitta hela dagen i video-möten är ingen bra idé. Att anställda socialiserar förstör inte produktivitet utan skapar grund för innovation. Därför är det viktigt att ha rutiner för att skapa den där eftersträvansvärda sociala miljön, skriver Capossela. Exempel på en sådan rutin kan vara ”mötesfri fredag” då de anställda får lägga allt krut på att producera efter att ha fått ladda upp med social tid tidigare i veckan.
Skapa sociala ritualer
Ta in catering från en populär restaurang och ha förlängd lunch eller ha kvartalsvisa ”teamveckor” då anställda samlas för en serie dagliga workshops. Det viktiga är att med medvetet och målinriktat skapa kontaktytor mellan de anställda eftersom många av dem vill åt just de sociala bitarna, både med både kollegor och chefer, skriver Capossela.
Gör det autentiskt
Att medvetet göra något på ett autentiskt vis kan låta som en utmaning, för att inte säga motsägelse. Men enligt Microsofts Work trend index rankade 85 procent av de anställda just autenticitet som den viktigaste kvaliteten en chef kan ha. Så hur går det till? Enligt Chris Capossela görs det genom att, från toppen av företaget, sätta en kultur där det finns plats för genuinitet och empati. Anställda ska känna att det arbetsplatsen är inkluderande, öppensinnad och psykologiskt trygg.
Capossela menar att företagsledare för tillfället är i en läroprocess om hur man får den hybrida arbetsplatsen att fungera. Men en sak är säker, skriver han: ”att sätta människor i centrum genom att främja kopplingen mellan de anställda är nyckeln till kontorets nya roll”.
Fakta: Detta får anställda att gå till kontoret
I Microsoft Work trend index har anställda svarat på vad som skulle få dem att komma till kontoret.
85 procent skulle vara motiverade att komma till kontoret för att återskapa social band i arbetsgruppen.
84 procent skulle vara motiverade av att kunna socialisera med kollegor.
74 procent skulle komma till kontoret oftare om de visste att deras vänner på arbetsplatsen också var där.
73 procent skulle komma in oftare om de visste att personerna de samarbetar med närmast också fanns på plats.
Källa: Microsoft