KARRIÄR

Känslor på jobbet – så möter du medarbetarnas behov  

Ai-genererad illustration.

Det kan vara både svårt och jobbigt att hantera medarbetare som är arga, ledsna eller känner sig nedslagna. Men du bör inte låta bli, menar författarna till en artikel i Harvard Business Review. Här är deras tips för hur du lär dig att hantera känslorna på arbetsplatsen.

Att veta hur du bemöter dina medarbetare och hanterar olika känslolägen på arbetsplatsen kan göra stor skillnad för enskilda personers välbefinnande och för ditt teams prestation, menar författarna. Men många ledare och chefer ser det inte på det sättet. I artikeln lyfts bland annat en undersökning där 51 procent av svarande chefer ansåg att känslor bör tryckas undan på arbetsplatsen. 

Men det här är ett misstag, menar artikelförfattarna som vill reda ut två vanliga missförstånd. 

Ett är att det skulle vara riskabelt att prata om saker som tillhör medarbetarnas privatliv. Ett annat att det skulle vara oprofessionellt att prata känslor på jobbet. 

I texten ger författarna tre konkreta tips på hur chefer kan bygga nya färdigheter i att prata om, och hantera, känslor på arbetsplatsen: 

Identifiera ditt eget standardbeteende:
 Kanske har du en vana av att reagera på samma sätt oavsett situation eller vilken person det är du ska bemöta. Det kan exempelvis handla om att alltid ge sig in i praktiska lösningar omedelbart istället för att lyssna. "Försök att bli medveten om hur du reagerar i olika situationer" skriver författarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här