Karriär
Jakten på ingenjörer – så ska Northvolt hitta batterikompetensen
Svenska batterifabriken Northvolt står inför en av sina största utmaningar. Nu vill företaget förändra ingenjörsutbildningarna i Europa för att säkra framtida kompetens.
Inom kort startar Northvolt jättebygget av fabriken i Skellefteå där de första batterierna ska vara klara för leverans under 2021. Finansieringen av den första etappen är på plats, och orderböckerna uppges vara fulltecknade för fem år framåt.
För att kunna bygga och utveckla företaget i snabb takt ska antalet anställda växa från 300 till 800 inom det närmaste året. Det är därför ingen överdrift att säga att hr-avdelningen nu har fullt upp med informationsträffar och intervjuer för att hitta den kompetens som behövs. Inte minst riktas sökljuset mot ingenjörer.
Utöver medarbetare till Northvolt Labs i Västerås, där batterierna ska utvecklas och testas för storskalig produktion, behövs ingenjörer som ska bygga anläggningen i Skellefteå. Företaget börjar nu också leta efter personer till olika roller inom produktionen av batteriet.
– Vi jobbar främst med traditionell rekrytering med annonser men också via rekommendationer, word of mouth ska inte underskattas. De som har kommit i kontakt med oss och ser möjligheterna rekommenderar ofta vänner som kan passa, säger Katarina Borstedt som ansvarar för kompetensförsörjningen på Northvolt.
Europeisk dragkamp om ingenjörerna
Intresset för de över hundra annonserna som ligger ute är stort.
– Många av ingenjörerna vi träffar brinner för hållbarhet, men också att få vara med och utveckla något från start. Vi har hittills lyckats rekrytera många drivna individer, och har stor tilltro till att det kommer fortsätta så.
Men att hitta ingenjörer med batterispecifik kompetens inom Sverige och Europa är inte helt lätt. I dag finns experterna inom exempelvis celldesign främst i Asien.
– Det gör att vi behöver titta bredare och även jobba aktivt med att utveckla medarbetare som inte har så mycket erfarenhet av batterier, så att de kan axla rollen på sikt. Batteriproduktion kan även liknas vid andra processer i industrier inom Sverige, bland annat inom papper och stål. Den erfarenheten är också värd mycket för oss, fortsätter Katarina Borstedt.
Men det kan bli en europeisk dragkamp om ingenjörerna med spetskompetens. Kinesiska Catl ska starta en batterifabrik i Tyskland, och även företag som exempelvis sydkoreanska Samsung och LG Chem har planer på produktion i Europa.
– Det är klart att det finns en konkurrens, men samtidigt har vi inte upplevt den så stor. Jag tror att vi måste jobba långsiktigt och säkerställa att inflödet fortsätter att växa.
Ett spår för att förbättra tillgången på batteriexperter är att utveckla ingenjörsutbildningarna i Europa. Här hoppas Northvolt mycket på ett EU-projekt som startar nästa år.
– Där är vi med som företag och diskuterar hur man ska kunna utveckla hela utbildningssystemet på europeisk nivå för att framöver kunna stötta den här typen av bransch.
Anpassar utbildningar till batteriframställning
Northvolt för också samtal med svenska lärosäten för att anpassa utbildningar till batteriframställning. Främst hoppas man att Umeå universitet och Luleå tekniska universitet, som ligger närmast Skellefteåfabriken, vill starta nya inriktningar.
– Jag upplever dialogen vi har som väldigt positiv. Vi hoppas ju att utbildningar kan starta så fort som möjligt eftersom det ju är leveranstid på studenter.
På bara några år har Northvolt gått från en handfull anställda till drygt 300 från 50 olika länder, och på kort tid ska nu personalstyrkan mer än fördubblas.
Hinner ni med att rekrytera till alla funktioner utan förseningar?
– Vi växer oerhört snabbt och det innebär alltid en utmaning för organisationen, men jag är helt övertygad om att vi kommer att klara det här. Allt går enligt plan, säger Katarina Borstedt.
Northvolt
500 personer från olika yrkesbakgrunder ska totalt anställas inom ett år.
150 kommer att jobba i Västerås, resten fördelas mellan huvudkontoret i Stockholm och Skellefteå. 2 500 personer väntas totalt vara anställda när produktionen är i full gång i Skellefteå.
I forsknings- och utvecklingsanläggningen i Västerås kommer cirka hälften att vara ingenjörer. Här behövs exempelvis ingenjörer med kompetens inom avancerade material och kemiteknik, elektrokemister, projektledare och processingenjörer.
I Skellefteå, där ett par hundra ingenjörer ska rekryteras inom de kommande åren, behövs konstruktions- och byggingenjörer. Bland kompetensen som efterfrågas finns också projektledare och ingenjörer inom kvalitets- och processutveckling, underhållsingenjörer samt experter inom miljö, hälsa och materialhantering.
Bolaget som startade 2017 ska tillverka litiumjonbatterier för bland annat elbilar och energilager i elnätet.
Fabriken i Skellefteå, där storskalig produktion inleds 2021, byggs i två etapper. Fullt utbyggd 2025/2026 ska anläggningen per år producera 32 gigawattimmar batterikapacitet.
Finansiering är säkrad för den första etappen, som beräknas kosta 16 miljarder kronor.
Företaget ska även bygga en utvecklingsanläggning i Västerås med start i slutet av 2019.