Karriär
It-branschen är bäst på feedback
It-anställda får i högre grad återkoppling på sitt arbete jämfört med andra branscher. Det visar en ny undersökning.
Feedback kan vara värdefullt för att kunna utvecklas på jobbet och öka effektiviteten i ett företag, men i en enkätundersökning uppger nästan sju av tio anställda att de inte får regelbunden återkoppling på sina arbetsplatser.
− Man säger att feedback är viktigt och att man har verktyg för det, men ändå upplever många anställda och ledare att man inte får så mycket feedback. Det är lite förvånande med tanke på att svenska företag ofta har ett coachande ledarskap, säger Helena Hellström Gefwert på kompetensutvecklingsföretaget Skilled som har gjort Feedbackstudien.
Inom it-branschen tycks återkoppling vara något vanligare än i andra branscher. 34 procent uppger att de ofta får feedback på jobbet. Det kan jämföras med kontorsanställda där motsvarande siffra är 28 procent. Undersökningen visar också att nära hälften av de it-anställda får återkoppling i alla fall ibland.
Att it-branschen sticker ut lite är inte förvånande, menar Stefan Gunnarsson, initiativtagare och grundare av Feedbackakademin och som forskar och föreläser om återkoppling på jobbet. Branschen har ofta tidsstyrda projekt som regelbundet utvärderas, men fokus i återkopplingen ligger troligen mer på resultatet.
− Jag tror att man inom it får mer feedback på sin programkod, systemlösningar och design, men inte hur man har jobbat tillsammans för att nå ett mål. Inom exempelvis servicebranschen får du troligen mer feedback på hur du beter dig, säger han.
”Kan vara orolig”
Att så många enkätdeltagare trots allt uppger att de inte får feedback kan bero på att chefer ser risker för försämrade relationer på arbetsplatsen, tror Stefan Gunnarsson.
− Man kan vara orolig för att mottagaren inte ska ta feedbacken väl. Det andra är att man inte vet hur den ska uttryckas för att bli konstruktiv. Alla vill ha feedback men ingen vill ha kritik. Det är därför lite laddat att ge feedback.
Han menar att bristen på feedback i viss mån även kan kopplas till konjunkturer. Inom it-branschen är det nu goda tider och stor konkurrens om arbetskraften.
− Det är en bransch som svänger fort, men just nu är det svårt att hitta och behålla folk. Då är chefer kanske lite mer försiktiga att säga något som kan uppfattas som kritik, och att någon ska tappa motivationen, sluta och lätt få nytt jobb med högre lön.
”Finns tydliga mål”
Men feedback kan vara effektivt om det görs på rätt sätt. Den måste vara bekräftande, konkret, lösningsorienterad och inte fokusera på fel.
− Generellt måste vi ge mer uppskattande feedback än det som kan uppfattas som negativ feedback. Men för att kunna jobba med det som kan uppfattas negativt måste vi ha grundat med en ärlig, genuin och välvillig uppskattning. Alla har ett behov att känna sig viktig och att man bidrar.
Feedback fungerar bäst om det finns en utvecklingskultur på arbetsplatsen.
− Inom it-branschen jobbar man ju med utveckling. Där finns tydliga mål och leveranser så därför behöver man feedback. Om man inte levererar vill ingen ha tjänsterna. Även om det är jobbigt förstår man att feedback behövs för att vara efterfrågad, säger Stefan Gunnarsson.
Om undersökningen
Över 1300 personer, varav 60 procent ledare, deltog i Feedbackstudien.
Branscher som ingår i enkäten är kontor, service, IT, vård/skola och verkstad/logistik