Karriär
Inspireras av ledarna − bli bra på att fokusera
Foto: Radharc Images / Alamy
Chefer och andra ledare vet ofta hur arbetstiden kan användas på ett effektivt sätt. Här är tipsen som kan hjälpa dig att bli mer fokuserad.
Kanske tappar du fokus när du är överhopad med jobb, eller om någon arbetsuppgift inte riktigt intresserar dig. Många ledare har identifierat sätt att komma över dessa hinder.
I Forbes tipsar karriärcoachen Avery Blank om hur du kan lära av ledarna, och bli mer fokuserad på jobbet:
Att-göra-listor
Om du känner dig överöst med jobb kan det underlätta att göra en lista över dina uppgifter. Det blir då lättare att visualisera vilka uppgifter som behöver göras, och du kan fokusera på att utföra dem en i taget. Även om listan blir lång är det en mental hjälp att veta att du kommer att ta dig igenom den, och inte missa något.
Avsätt produktiv tid
Är du som mest produktiv på morgonen eller framåt kvällen när kontoret är lugnare? Om du kan identifiera när på dagen du är mest effektiv kan du fokusera på att utföra viktiga uppgifter under den tidsperioden. Omvänt kan du använda tiden när du är mindre produktiv till uppgifter som inte kräver så mycket tankearbete.
Acceptera arbetsuppgifterna
En anledning till att du har svårt att fokusera kan vara bristande intresse för en arbetsuppgift. Sanningen är att allt arbete inte är intressant, roligt eller utmanande. Acceptera att det är ditt ansvar att slutföra projekt som kanske inte är så spännande, men som ändå måste göras.
Delegera
Du kanske har möjligheten att dela lite av arbetsbördan med andra. Överväg därför att exempelvis fråga kollegor om de kan hjälpa till med en del av ett projekt. Du behöver inte göra allt själv.
Skjut inte upp saker
Den perfekta tiden att slutföra ett projekt kan vara nu. Skjuter du upp uppgifter kanske det blir nödvändigt att göra dem på en mindre lämplig tid. Du kan då tvingas stressa för att bli klar eller jobba på din fritid. Att vara medveten om det här kan innebära att du får fart och fokuserar på arbetet nu, inte senare.