Karriär
Innovation på ett bräde
Behovet av innovation hos företagen är stort och alla metoder för att öka innovationsgraden betraktas med intresse. I Göteborg har två konsulter utvecklat ett brädspel.
<p>Brädspelet Topstone är stilrent utformat i trä och spelarna skriver ner sina idéer på platta vita stenar som sedan röstas in på spelplanen.</p> <p>- Spelet är enkelt, men det finns regler. Om alla runt bordet röstar ja till en idé läggs den åt sidan. Vi är inte ute efter att slå in öppna dörrar, säger en av uppfinnarna Johan Eriksson Lassbo.</p> <p>Poäng får den spelare som vidareutvecklar någon annans idé, på så sätt bearbetas idéerna till lösningar. Genom att låta olika avdelningar på ett företag vara representerade runt spelet åstadkommer man förankring, något som är viktigt för att realisera nya idéer.</p> <p>Timglaset är en central del i spelet, spelarna har bara 30 sekunder på sig att göra ett drag och tempot är högt runt bordet där fyra chefer från det nystartade företaget Talentfinder har samlats för att utveckla gemensamma visioner.</p> <p>- Jag upplever att spelet gör det lättare att släppa fram kreativiteten. Det blir lustfyllt och man får igång tankarna på ett otvunget sätt, säger Agneta Frahm på Talentfinder.</p> <p>Johan Eriksson Lassbo och kollegan Markus Redvall utvecklade spelet på uppdrag av en japansk kund. Kontakten med japanerna har gett lärdomar på hemmaplan.</p> <p>- Japanerna har flyttat fokus för innovation i företagen, från produkt- och produktionsnivå till att prata om affärsinnovation, säger Johan Eriksson Lassbo.</p> <p>Han menar att även vi i Sverige har anledning att tänka om för att vinna fördelar på den globala marknaden.</p> <p>- Innovation på produktnivå går alltför snabbt och lätt för kineserna att kopiera. De stora framgångarna röns av företagen som vågar omdefiniera sina produkter, skapa helt nya marknader eller distributionsvägar. Det är inte längre enskilda teknikpatent som driver innovation, det är affärerna.</p>