Karriär
Ingenjörer får nya jobb med tågsatsning
Först kom Ostlänken. Därefter Malmbanan. Regeringen har meddelat miljardsatsningar på nya och renoverade järnvägar. Det innebär ingenjörsjobb hos teknikkonsulterna.
En satsning är Ostlänken, som ska byggas mellan Järna och Linköping. Länken kostar cirka 30 miljarder kronor och inkluderar en dubbelspårig järnvägsbana som börjar byggas 2017.
Regeringen vill också investera i gruvrelaterad infrastruktur. Fram till 2017 ska totalt 3,5 miljarder kronor läggas på väg och järnväg i samband med gruvverksamhet.
Beskeden tas emot positivt av flera teknikkonsulter.
– Redan i dag har vi ett historiskt högt behov av nyrekrytering. Bara inom det närmaste året behöver vi ett par hundra ingenjörer för infrastrukturprojekt i Sverige. Att regeringen kommer med dessa besked är en garant för att det stora arbetsbehovet varar en längre period, i flera år, säger Viktor Svensson, informationschef på ÅF.
Mats Wäppling, koncernchef på Sweco, har svårt att specificera hur många arbetstillfällen satsningarna kommer att ge.
– Det beror såklart på vilka av projekten som vi ror hem. Men för konsultledet som helhet kan satsningarna innebära uppdrag värda cirka 10 miljarder kronor, säger han och fortsätter:
– Det är inte orealistiskt att vi inom de närmaste åren behöver anställa cirka 50 ingenjörer per år, för infrastrukturprojekt.
Just infrastrukturprojekt står för cirka 15–20 procent av Swecos verksamhet. Av dessa är järnvägsprojekt något som konsultföretaget satsat mycket på de senaste åren.
– Extra positivt är därför fokuseringen på den gruvrelaterade verksamheten i norra Sverige. Där är vi starka i dag och satsningen på till exempel Malmbanan kan generera jobb både på den svenska och norska sidan, säger Mats Wäppling.
På Grontmij meddelar Åsa Zeinetz, divisionschef på samhällsbyggnad, att regeringens besked stärker en positiv trend.
– Vi har stora rekryteringsbehov av ingenjörer för pågående och kommande, långsiktiga infrastrukturprojekt. Vad gäller den gruvrelaterade infrastrukturen så arbetar vi redan i dag med det i Kirunatrakten i form av planering och rådgivning, säger hon.
Regeringens satsning på infrastruktur
- Satsningar på infrastruktur för gruvnäringen är en del av det jobb- och tillväxtpaket som kommer i budgetpropositionen den 20 september.
- För upprustning av Malmbanan och vägen Pajala–Svappavaara anslås 2,15 miljarder kronor 2013–2016. Ytterligare 1,4 miljarder föreslås till gruvrelaterad infrastruktur i bland annat Bergslagen.
- Regeringen har också presenterat förslag om byggande av Ostlänken, dubbelspår på delar av sträckan Göteborg–Borås, höjd nivå för järnvägens drift och underhåll samt nytt trafikledningssystem. Totalt beräknas 55 miljarder kronor anslås till detta.