Karriär
”Ingenjörer behöver lära sig psykologi”
Ingenjörerna måste släppa sitt teknikfokus. Framtiden handlar om att förstå användaren – nu går det inte längre att fly de frågorna, menar ux-designern Tommy Vilkensen.
Det är de riktigt användarvänliga produkterna som blir succéer. Och för att få fram fler sådana produkter krävs ingenjörer som verkligen förstår användaren.
– Förr var det mycket problemlösning av tekniska frågor, det vet jag från flera ingenjörstäta arbetsplatser. Men nu är inte ingenjörerna ensamma problemlösare längre, säger Tommy Vilkensen, ux-designer, konceptutvecklare och grafisk designer på konsultföretaget IT-Huset.
Han och Sara Hvatz, konsultchef på IT-Huset, kommer att tala om detta på ett Ny Teknik-seminarium 16 maj där även Scania deltar. Att det är just Scania och fordonsbranschen som diskuterar it, användarvänlighet och ingenjörens nya roll är ingen slump.
– Det är den allra mest spännande branschen just nu. Medan Google har gjort sin resa har fordonsbranschen sin framför sig. Det ska bli mycket intressant att se hur de jobbar med gränssnitt framöver, säger Tommy Vilkensen.
Hur kommer gränssnitten att förändras, tror du?
– Röststyrning kommer att bli mycket viktigare så länge bilarna inte är helt självkörande.
Vad behöver framtidens it-ingenjörer lära sig?
– Användarvänlighet och psykologi. Den bästa lösningen är den som ligger närmast människan, vilket inte alltid är den tekniskt bästa.
Vad finns det för exempel på misslyckad användarvänlighet?
– Nokia hade världens bästa ingenjörer men förfinade bara produkten. De var världsbäst men sedan kom Apple som förstått användarna bättre.
Och ett exempel på bra användarvänlighet?
– Apple som sagt. De var först och hann skapa en relation till användarna innan Android kom ikapp med produkterna. Ett bra svenskt exempel är träningsappen Lifesum där man skannar streckkoden på maten och noterar hur mycket man äter och tränar.