Karriär
Hon leder Volvos arbete som räddar liv
Malin Ekholm, Vice President Volvo Cars Safety Center. Foto: Volvo
Den nyutbildade civilingenjören såg Volvos nya modell på gatan, och föll pladask. 18 år senare har Malin Ekholm ansvar för biltillverkarens paradgren – säkerhet. Här berättar chefen om de stundande utmaningarna för Volvo Cars Safety Center.
Säkerhet byggde varumärket, och Volvos ingenjörer har lyckats behålla initiativet. Arbetet som räddar liv leds av Malin Ekholm, Vice President Volvo Cars Safety Center. Hon läste Materials Science and Engineering vid Chalmers, men att det skulle bli civilingenjörsprogrammet var ingen självklarhet.
– Jag trodde väldigt länge att jag skulle bli läkare, men jag insåg att min nyfikenhet på teknik var mitt största intresse. Jag har alltid älskat att testa nya saker – och att förstå hur saker fungerar, säger Malin Ekholm.
Hon fick sin examen 1996, och två år senare snubblade den unga ingenjören över sitt öde. Då såg hon nya Volvo S80 på Götaplatsen. Malin föll pladask för bilen, och det ledde till att hon sökte en tjänst hos Volvo. 1999 hamnade Ekholm på bromskonstruktion.
Volvochefen berättar att hennes kunskap om bilkonstruktion var begränsad när hon sökte jobbet, men instinkten från Götaplatsen visade sig vara helt rätt.
– Bilen är ju en fantastisk produkt att jobba med som ingenjör. Det finns så otroligt många aspekter, från drivlina till interiör och exteriör. Och det som är så fantastiskt med att vara ingenjör på Volvo är att du utifrån intresse och kunskap har möjlighet att göra så många olika saker. Från att utveckla aktiv säkerhetsteknik, till att jobba med produktkvalitet. Om man vill bli expert så finns det alla möjligheter till detta. Man kan fördjupa sig eller ha en bredare profil – det finns utrymme för alla typer, säger hon.
Malin berättar att hon aldrig haft någon utstakad plan kring sin karriär inom företaget, men en väldigt stark drivkraft att ta nya steg och bidra till att förbättra bilen. Ganska snart graviterade civilingenjören mot säkerhet, och hon har fått vara med om att ta fram lösningar som har ändrat normen för hela branschen.
– Jag blev anställd inom gruppen för aktiv säkerhet 2001, och utvecklingen på området har ju varit helt fantastisk, med otrolig teknologi, säger Malin. Exempelvis visade statistik att avåkningsolyckor ger mycket skador. Det ledde till att nya XC90 fick en funktion som kan hjälpa till hålla bilen på vägen, och en energiabsorbent i stolen som tar upp de krafter som orsakar ryggskador – om olyckan ändå skulle vara framme.
En av de största utmaningarna just nu är kommunikationen mellan människa och bil. Hur balanserar man förarens rädsla inför att överlämna kontroll, mot riskerna med bilister som känner en allt för stor tillit till tekniken? Frågan ställs på sin spets med introduktionen av autonoma bilar – men hur ställer sig säkerhetsexperten själv till att låta tekniken ta över?
– Jag kan känna att det finns delar av körningen där det verkligen skulle vara skönt att lämna över ansvaret. Men andra gånger njuter jag verkligen av att köra min bil. Jag tror att de flesta ser det så, säger hon.
Efter 18 år på Volvo har Malin inte tröttnat, för arbetsdagen bjuder fortfarande på utmaningar – och möjligheten att bryta ny mark.
– Jag älskar produkten bil, och inom ramen för jobbet håller jag på med fantastiskt många teknikområden. Det har varit en otrolig resa. Jag har lärt mig massor av saker, säger Malin Ekholm.
Malin Ekholm
Ålder: 44 år
Titel: Vice President Volvo Cars Safety Center
Utbildning: Master i Mechanical Engineering, samt Materials Science and Engineering vid Chalmers
Examen: 1996
Bor: Utanför Kungsbacka
Civilstånd: Är gift, har två barn och hund