Karriär

Här är tipsen för att tänka positivt efter misstag på jobbet

När något inte blev som planerat hamnar fokus lätt på det som gick fel. Foto: Pexels

Det är inte helt ovanligt att vi ältar ett jobbmisstag eller grubblar på en detalj som gått fel. Här är tipsen för att tänka positivt och gå vidare med ett starkare fokus.

Publicerad

Uppmaningen att tänka positivt kan kännas som en irriterande smocka när något har gått snett på jobbet. Tankarna kanske snarare kretsar runt att allt ska braka ihop, trots att det mest troliga scenariot är att det inte blir så. 

Enligt en artikel i Forbes handlar positivt tänkande om förmågan att ha en realistisk syn på verkligheten, något som ofta framgångsrika personer har. Här är några tips som kan underlätta detta tänkande.

Helheltsperspektiv

När något inte blev som planerat hamnar fokus lätt på det som gick fel. Men det kommer inte att sänka din karriär om en detalj, delar i en större process eller ett enstaka projekt inte blev fullt så bra. Här är det viktigt att se den större bilden och kunna sätta in saker i ett sammanhang. 

Att le hjälper, faktiskt

Att känna glädje om ett misstag gjorts är förstås inte det lättaste, men försök ändå att locka fram ett leende. Forskning visar nämligen att om vi ler frigörs endorfiner och stressen minskar. Här kan du exempelvis söka dig till humörshöjande sociala situationer. Det fungerar som en påminnelse om att ha lite perspektiv på saker. 

Gå vidare

Lär dig av ett misstag eller en situation som varit jobbig, men gå vidare. Det som skett går ofta inte att påverka och att älta det förflutna kan påverka din nuvarande produktivitet. Om ditt fokus minskar ökar även risken för nya misstag.