Karriär

Här är jobbet ingenjörerna drömmer om

Svenske Tor Schönmeyr har jobbet andra ingenjörer drömmer om. Han arbetar med processförbättring och logistik på Tesla i Kalifornien. Foto: Zach Loncar
Teslas fordon blir allt populärare liksom företaget. Tesla är nykomlingar i Ingenjörsbarometern och har placerat sig på andra plats. Bilarna tillverkas på fabriken i Fremont i Kalifornien. Foto: Linda Forsell

INGENJÖRSBAROMETERN. För femte året har ingenjörerna valt sin favoritarbetsgivare. Den stora överraskningen i årets Ingenjörsbarometer är Tesla Motors. Svenske Tor Schönmeyr jobbar i bilfabriken andra ingenjörer drömmer om.

Publicerad

Undersökningen Ingenjörsbarometern görs varje år av Sveriges Ingenjörer och Ny Teknik för att ta reda på vilka arbetsgivare som är populärast hos svenska ingenjörer.

Resultatet brukar vara tämligen likt från år till år. Google kniper förstaplatsen och ABB placerar sig högt.

Även i år rankas Google som den mest attraktiva arbetsgivaren. Årets stora överraskning finns i stället på andraplatsen, där Tesla Motors har skjutit in sig som en raket. Förra året var företaget inte ens med bland de 30 populäraste företagen.

Det är framför allt manliga ingenjörer och många från fordonsklustret Göteborg som vill jobba på Tesla. Företaget lockar för att det är innovativt och för att ett jobb där skulle ge hög status.

Av de öppna enkätsvaren framgår också att många tycker att Tesla har en cool produkt och gillar att företaget har lyckats slå etablerade biltillverkare på fingrarna.

Tor Schönmeyr från Linköping har ett av de attraktiva jobben på Tesla. Han är civilingenjör i teknisk fysik från Chalmers och blev kvar i USA efter att ha läst sitt fjärde år på Caltech.

På Tesla arbetar han med processförbättring och datasystem för inköp och lagerhållning. Det ligger i linje med hans doktorsavhandling från MIT om optimering av materialflöden.

Läs mer:

Ny Teknik intervjuar honom på telefon klockan 7 på morgonen, amerikansk tid, när han kör till jobbet. I drygt fyra år har Tesla varit hans arbetsplats.

– Jag ville jobba med något som hade en större mening. Jag tycker att det är viktigt att agera mot växthuseffekten och global uppvärmning och elbilar kan ha en stor betydelse, säger han.

Han såg också stora möjligheter att påverka på ett litet företag.

– Om datasystemen har funnits på ett företag i 30 år är det svårt att ändra på något. Vi bygger allt från scratch och det finns väldigt stora möjligheter för nytänkande, säger han.

I dag är företaget tio gånger så stort som när han började 2012. Tor Schönmeyr trivs fortfarande bra och tycker att det är spännande att tänka nytt. Men den snabba lanseringstakten av nya produkter i kombination med företagets expansion kan ibland bli slitsam.

– Vi lanserar nya produkter i ett väldigt högt tempo: Model S, Model X, autopilot, laddningssystem, batterisystem – och nästa år Model 3. Samtidigt växer organisationen väldigt fort. Det kan vara frustrerande när saker och ting inte fungerar så bra som de gör i en lugn och väletablerad miljö.

Har du funderat på att söka dig till något annat företag?

– Alla här tänker nog på det ibland. Men jag tror att det blir svårt att hitta någonstans där man har samma möjligheter och kan påverka så mycket.

Elon Musk, grundaren av Tesla, har rykte om sig att vara en stor visionär men också en extremt krävande chef. Tor Schönmeyr tycker att ryktet stämmer.

– Han har väldigt höga förväntningar och mål inom allt vi gör. Det är stor omsättning på chefsnivåerna, men jag har två chefer emellan mig och Elon, så jag har lite buffert.

En annan svensk som har jobbat nära Elon Musk är Peter Carlsson, som lämnade Tesla förra året. Han tror att företagets dragningskraft på ingenjörer delvis beror på visionen att förbättra världen genom att ta bort oljan ur transportsektorn.

– Sedan har Tesla väldigt snabbt blivit ledande inom flera områden. Och att vara i fronten av teknikutvecklingen är något som alla, speciellt ingenjörer, vill vara, säger Peter Carlsson.

Läs fler nyheter om Ingenjörsbarometern här!

De 30 hetaste arbetsgivarna

Teslas fordon tillverkas på fabriken i Fremont i Kalifor- nien.

Företaget har även en tillverkningsfabrik för specialkomponenter i Lathrop i Kalifornien och en monteringsfabrik i Tilburg i Nederländerna där bilar som ska säljas i Europa sätts samman.

Omsättningen under andra kvartalet 2016 var 14 miljarder kronor, en ökning med 31 procent jämfört med samma period 2015.

Tesla bygger även en stor batterifabrik i Nevada som ska tillverka litiumjonbatterier till bilarna.

1 Google 9,1%

2 Tesla Motors 6,1%

3 Volvo Cars 4,1%

4 Ikea 4,1%

5 ABB 3,9%

6 Scania 3,4%

7 Apple 3,0%

8 Ericsson 2,9%

9 Saab 2,8%

10 Sweco 2,6%

11 Spotify 2,3%

12 Volvo Group 2,1%

13 ÅF 2,1%

14 Chalmers 1,7%

15 Skanska 1,5%

16 WSP 1,3%

17 Trafikverket 1,3%

18 SP Sveriges tekniska forskningsinstitut 1,2%

19 Axis Communications 1,2%

20 Atlas Copco 1,2%

21 Astra Zeneca 1,1%

22 Vattenfall 1,1%

23 Tetra Pak 1,0%

24 Siemens 1,0%

25 H&M 0,9%

26 Microsoft 0,9%

27 Myndigheten för samhällsskydd och beredskap 0,9%

28 Husqvarna 0,8%

29 Sandvik 0,8%

30 GE Healthcare 0,7%

Procentandelen anger hur många som valt företaget som den attraktivaste ingenjörsarbetsgivaren. För dem som har olika placeringar men samma procentsats skiljer röstantalet. Samma placering innebär exakt lika röstantal.