Karriär

Här är egenskaperna som chefer uppskattar mest

En undersökning avslöjar stora skillnader mellan de egenskaper som chefer och arbetskamrater värderar högst. Foto: Aleksandr Davydov / Alamy

Vill du veta hur en kandidat fungerar på arbetsplatsen? Be inte bara om referenser från bossen – hämta omdömen från kollegorna.

Publicerad

Vem är personen som söker jobbet? Vanligtvis hämtas referenser från kandidaternas chefer, men en överordnad kan ha ett ensidigt perspektiv. Vet bossen verkligen hur gruppdynamiken fungerar bland de anställda – och vilka personer som har bidragit med vad?

I dag är förmågan att arbeta i team avgörande. Därför bör de som vill ha en bredare kunskap om hur kandidaten bidrar på jobbet även hämta referenser från kollegorna. Detta bekräftas av en undersökning genomförd av SkillSurvey.

De har jämfört skillnaden mellan de referenser som värderas av chefer och omdömen som kommer från kollegorna. SkillSurvey granskade 20 000 referenser fördelade på 5 000 kandidater, som sökte jobb på 636 företag.

Totalt hämtades data in från 10 000 chefer och 10 000 kollegor. Man registrerade 190 teman i form av ord, korta fraser eller svarsmönster. Det stod klart att de två grupperna gjorde olika prioriteringar.

Gällande områden som kunde förbättras listade kollegor att personen var för hjälpsam, behövde bli bättre på att hantera stress, var en perfektionist – samt att individen jobbade för mycket. Cheferna listade istället att personen behövde mer erfarenhet, samt vara mer proaktiv.

När det kom till personens styrkor litade kollegorna: Är vänlig, lyssnar, är förstående, erfaren, har självförtroende/ett självsäkert sätt, är medkännande/omtänksam, är kunnig, hjälpsam.

De här styrkorna listade cheferna: Pålitlig, tillförlitlig, håller deadlines, jobbar självständigt.

”Den här kunskapen pekar mot att feedback som inhämtas från båda källorna skapar en mer komplett bild av kandidatens tidigare prestationer på arbetsplatsen”, skriver SkillSurvey i Harward Business Review.

De konstaterar att chefer har en tendens att trycka på egenskaper som berör hur uppdraget sköts – hur den anställde hanterar möten, deadlines och att personen klarar av att jobba självständigt. Kollegorna lägger större tyngd vid medarbetarens personlighet, exempelvis egenskaper som vänlighet, empati och förmågan att lyssna.

SkillSurvey slår dock fast att negativa omdömen som ”för hjälpsam” eller att personen ”är en perfektionist” snarare kan återspegla att kollegan är missunnsam. Om det rekryterande företaget misstänker detta så bör man ta in omdömen från fler kollegor.