Karriär

”Ge lärarna i teknik ett rejält lyft”

Från i höst gäller en ny läroplan för teknik i grundskolan. Den får både ris och ros. – Den är en bra start, men det behövs ett lyft speciellt för tekniklärare, liknande det matematiklärarna nu ska få, säger Teresa Jonek, tidigare huvudsekreterare i Teknikdelegationen.

Publicerad

Enligt den nya läroplanen i teknik ska eleverna lära sig att utveckla tekniska lösningar, uttrycka sig med tekniska begrepp och tänka kreativt som entreprenörer.

Men också att tänka på konsekvenserna i samhället.

Ett klart lyft jämfört med den gamla, som inte ger någon vägledning till vilket målet är, anser Teresa Jonek.

Hon var huvudsekreterare i Teknikdelegationen, som regeringen tillsatte för att få fart på ungdomars intresse för tekniska och naturvetenskapliga utbildningar.

Det som är bra med den nya läroplanen är att man har definierat vad som är centralt. Det underlättar när man ska undervisa och sätta betyg, konstaterar Teresa Jonek.

– Det är extra viktigt med kursinnehållet i teknik, eftersom det är så extremt få lärare med specialutbildning i att undervisa i teknik.

Lärarnas kompetens är vad Teknikdelegationen framför allt siktade in sig på i sitt betänkande, som regeringen tog emot förra året.

– Det är bra att man nu satsar på matematiklärarna. Men det behövs ett liknande riktat lyft för tekniklärarna, där är läget akut.

Teknikämnet har varit satt på undantag i åratal, inklämt i de naturvetenskapsorienterande ämnena eller i slöjden.

– Den nya teknikläroplanen kommer att vara till stort gagn för teknikutvecklingen och ingenjörsrekryteringen i framtiden, tror Bo Duberg, teknik- och slöjdlärare i klasserna 4–9 på Olaus Petriskolan i Örebro.

– Äntligen! Förut var det bara teknik i klasserna 7 och 9, vilket var alldeles för lite, säger Bo Duberg.