Karriär

Fyra trix för nya idéer

Anne Miller

Kreativitet är viktigare än någonsin i tider som dessa. Men det är lika svårt som vanligt att få igenom nya idéer.

Publicerad

Det finns knep, om man bara lyckas ta sig igenom det första stadiet och går vidare genom de övriga tre, som alltid gäller för omvälvande idéer. Det skriver kreativitetsexperten och uppfinnaren Anne Miller i Management Issues.

1. Blind. Människor uppfattar inte alls idén, för de är upptagna med att tänka på annat som verkar viktigare. Här finns det ingenting som går upp mot en kris, som får folk att få upp ögonen för att det behövs förändring.

2. Förlamad. I det här stadiet inser folk att förändring krävs, men saknar tillräcklig motivation och skyller på saker som att det är för dyrt eller för riskabelt. Innerst inne är de kanske rädda för att det innebär ett stort jobb och ansvarstagande. Eller för att bli bortgjorda, om idén inte fungerar. Tricket är att formulera om idén, så att den inte låter fullt så fantastisk och revolutionerande, skruva ner tonläget.

3. Intresserad. När man äntligen har fått lite gehör för sin idé är det inte ovanligt att man har gett upp mentalt av allt initialt motstånd och spelar ner sin idé. Detta är kontraproduktivt. Det är nu du ska förklara i några få ord – satsa på nio – hur spännande och lönsam idén är.

4. Övertygad. När idén ska genomföras är det viktigt att inte slappna av och njuta av framgången. Fortsätt att underbygga och stödja idén tills den blir så inarbetad att folk säger ”har vi inte alltid gjort så här?