Karriär Forskare: Elever får för lite problemlösning Gymnasielever är ovana vid problemlösning inom matematik, enligt ny forskning. Det kan innebära att de blir sämre rustade för högre studier. Charlotte Delaryd Publicerad 12 jan 2020 kl 06.30 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons En ny avhandling visar att en stor del av matematikundervisningen på svenska gymnasieskolor ägnas åt rutinuppgifter på bekostnad av djupare förståelse för problemlösning. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ skola karriär matematik
ELBILAR Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor.
INDUSTRI Northvolt om ny finansiering: ”Förhandlingar pågår” Batteritillverkaren Northvolt har inte gett upp. Försöken att säkra ny finansiering pågår ännu, enligt presschefen Erik Zsiga.