Karriär
Experterna: Så fångar du chefens öra under medarbetarsamtalet
Det årliga utvecklingssamtalet är en möjlighet att fånga chefens uppmärksamhet, men för att lyckas matcha egna önskemål med företagets behov krävs struktur och förberedelser. Här ger två experter sina tips för ett lyckat samtal.
Vid den här tiden på året brukar telefonerna gå varma på fackförbundet Unionen när många medlemmar söker tips och råd inför stundande utvecklingssamtal. Men i år har dessa frågor kommit lite i skymundan. Coronakrisen är en trolig förklaring.
– Pandemin kan få en effekt när utvecklingssamtal och utvecklingsinitiativ på företagen kanske skjuts på framtiden. För många ligger fokus på att övervintra eller ställa om verksamheten. Det bör man som medarbetare ha både beredskap och förståelse för, säger Johan Fogelberg, ansvarig för Unionens medlemstjänster inom karriär- och kompetensutveckling.
Men för de medarbetare som siktar på ett utvecklingssamtal under året finns mycket att tänka på. I den bästa av världar kallar arbetsgivaren till ett samtal med tydlig struktur där företagets förväntningar framgår. Samtidigt har medarbetaren förberett sig genom att inventera prestationer och önskemål om fortsatt utveckling.
Viktigt att prata om motivationen
Så här ser dock inte alltid verkligheten ut, menar Johan Fogelberg.
– Arbetsgivare och medarbetare är ofta duktiga på att se till att det blir ett samtal, men det betyder inte alltid att man är så duktig på innehållet. Det är viktigt att ha en tillbakablick på utvecklingen, men också se vart företaget är på väg, vilka behov finns framåt och vad vill medarbetaren. Då kan man få till en gemensam idé om en utvecklingsplan.
Som anställd bör man även tänka igenom drivkrafter och motivation före samtalet.
– När vi är motiverade presterar vi bra. Därför är det viktigt för chefen att få reda på vad som motiverar. Om motivationen börjar dala så måste man fånga upp detta. Det kan vara små saker som behöver justeras, säger Ewa Helander som är karriärcoach och vd för företaget Karriärcoacherna.
Tätt förknippat med motivation är ofta behovet av kompetenshöjande insatser.
– Det kan vara att man har svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen och att man tror att det skulle hjälpa företaget om man får gå en viss kurs eller utbildning. Det handlar inte om att du blottar dina brister, det visar snarare att du är motiverad och vill bidra.
Var ärlig – ta hjälp av chefen
Frågan om medarbetarens mål kommer nästan alltid upp under ett utvecklingssamtal. Den kan dock vara lite knepig att besvara.
– Man kan trivas bra och vilja utvecklas men ändå inte veta vad nästa steg är. Här tycker jag att medarbetaren ska vara ärlig och säga att man gärna vill ha hjälp av chefen att reda ut sina styrkor och hur man kan fortsätta att bidra, säger Ewa Helander.
Johan Fogelberg lyfter fram att målet faktiskt kan vara att behålla nuvarande arbetsuppgifter.
– Man kan inte gå igenom hela livet och alltid ha målet att vara någon annanstans. Man kan vara nöjd där man är, men då behöver man sätta ord på det så att chefen förstår att man inte är ambitionslös utan att just nu känns det bra, jag gör rätt saker. Och då kanske man kommer överens om att ingen kompetensutveckling behövs.
Men om man inte är nöjd med sakernas tillstånd bör klagosången inte bli alltför högljudd.
– Man ska absolut tala om vad som skaver men det gäller att inte sitta och skylla ifrån sig. Ta upp problem men ha förslag på lösningar som är konkreta och realistiska. Det är mer konstruktivt än att säga att det varit omöjligt att nå mina mål i år på grund av olika saker, säger Ewa Helander.
Förstå vad som är viktigt för företaget
Utvecklingssamtalet är ett utmärkt tillfälle att fånga chefens uppmärksamhet, men det är också viktigt att inse att ledningen drivs av nyttan för företaget. Det är därför inte läge att önska sig roliga arbetsuppgifter eller en språkkurs i solen om företaget inte har behov av det. Den nuvarande pandemisituationen kan också resultera i att tidigare utvecklingsplaner parkeras.
– Många företag kanske inte har råd med kompetensutveckling just nu, och då spelar det ingen roll om vad man kommit överens om tidigare. Men det är också viktigt att komma ihåg att det finns duktiga medarbetare som behöver gå kurser kontinuerligt för att exempelvis behålla en licens eller uppgradera sig inom olika system, säger Johan Fogelberg.
Det finns inget lagkrav på att en arbetsgivare ska ha årliga utvecklingssamtal med anställda. Medarbetarsamtal kan dock ingå som en skyldighet enligt vissa kollektivavtal.
Tre tips från Johan Fogelberg:
Om kallelsen till ett utvecklingssamtal kommer med kort varsel bör du be om mer tid för att kunna förbereda dig. Fråga chefen vad ni ska ta upp under samtalet och vad du ska tänka på. Fundera även på vad du själv vill ta upp.
Tala inte bara om nästa steg. Samtalet är en chans att lyfta fram saker du gjort under året och som chefen inte alltid har koll på. Det kan vara en lista över konkreta arbetsuppgifter, men kanske har du också bidragit till god stämning i arbetsgruppen.
Din egen motivation och företagets behov ska giftas samman. Tänk igenom vad du behöver för att känna motivation, och vad som krävs för att utvecklas ytterligare. Det kan exempelvis vara kompetenshöjande kurser eller att du önskar mer feedback.
Förbered dig noggrant. Ha koll på vad ledningen har kommunicerat den senaste tiden. Ska företaget utveckla eller utöka någon del av verksamheten? Var lyhörd för företagets behov och se var du själv kan passa in i utvecklingen.
Inventera tidigare mål och hur du vill utvecklas framåt. Utvecklingssamtalet ligger ofta till grund för lönesamtal och det är därför viktigt att berätta vad du är nöjd med och vad du har åstadkommit. Då får chefen förståelse för din utvecklingspotential.
Dundra inte på med orealistiska önskemål om utbildningar. Att få gå en kurs är ingen belöning. Medarbetare som går kurser saknar en kompetens eller behöver utvecklas inom ett område.