KARRIÄR
Dumhet vinnande koncept
Var inte alltid smart. Din arbetsgivares tillväxt kan gynnas av att du är lite dum.
Funktionell dumhet kan gynna ett företags tillväxt. Det hävdar Mats Alvesson, organisationsprofessor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. I artikeln ”A Stupidity-Based Theory on Organisations”, som han skrivit tillsammans med kollegan André Spicer, resonerar han kring dumhetens positiva effekter.
– Vi menar att dumheten kan ses som ett tillstånd präglat av konsensus som får medarbetarna i en organisation att undvika att ifrågasätta beslut, strukturer och visioner. Paradoxalt nog kan den bidra till att höja produktiviteten i en organisation. Saker och ting löper på smidigt, säger Mats Alvesson.
Det finns dock risker med medarbetare som stängt av sina hjärnor allt för mycket. När man inte längre frågar sig vad det är man håller på med på jobbet, eller vad ens arbetsgivare sysslar med, kan det gå illa.
– Det kan handla om att problem eller risker som finns inom företaget får fortgå eftersom ingen ifrågasätter dessa. Det kan skada både företaget och medarbetarna, säger Mats Alvesson.
Mer specifikt pratar forskarna om funktionell dumhet, alltså när medarbetare helt köper en arbetsgivares, eller en hel branschs verksamhet. Det kan i sin tur gynna produktiviteten.
– Medarbetare kan ju också aktivt välja att inte bry sig, för att man inte orkar, till exempel. Då handlar det snarare om cynism, och det tjänar arbetsgivaren inte på. Medarbetarna är ofta mindre engagerade i sitt arbete då, säger Mats Alvesson.
Ni pratar om att vissa branscher är dummare än andra. Kan du utveckla?
– Det kan handla om mode- och skönhetsindustrin. Eller köttindustrin där djurplågeri ingår. Det är branscher som domineras av övertalning genom bilder och symbolisk manipulation. Folk skall entusiastiskt tro på en verksamhet som är tveksam ifråga om vad som bidrar till behovstillfredställelse.
Jag kan tänka mig att medarbetare inom modeindustrin blir förolämpade av ett sådant uttalande.
– Så kan det vara. Men det handlar inte om att man är mindre intelligent. Du kan fortfarande vara en kreativ och smart medarbetare. Det är bara det att du inte kritiskt ifrågasätter värdet av vad du håller på med. Och inom vissa branscher kanske det krävs att medarbetare inte gör det.
Men finns det en sanning om vad som är ytligt och dåligt? Människor som verkligen gillar mode eller kött, och jobbar med det, kanske inte har någon anledning att ifrågasätta sin arbetsgivare?
– Visst. Om man verkligen tänkt igenom sina värderingar så kan det vara så. Men ofta har folk inte några speciellt goda skäl till varför de jobbar med det de gör eller hur de arbetar. Mycket är oreflekterat i arbetslivet.