Karriär

Almega: Det behövs ingen ny lagstiftning om jobbmejl

Jonas Morian Foto: Almega

”Det finns ingen skyldighet för anställda att vara tillgängliga utanför arbetstid”, påpekar arbetsgivarorganisationen Almega, som ändå gärna vill anpassa kollektivavtalen till det gränslösa arbetets möjligheter.

Publicerad

– Inom de branscher där det gränslösa arbetet utvecklas ser vi hur gränsen mellan jobb och fritid blir mer flytande. På samma sätt som man jobbar hemma utför man privata ärenden som att gå och klippa sig på arbetstid. Det är så det fungerar i praktiken, men kollektivavtalen har inte riktigt följt med, skriver Jonas Morian, presschef på Almega i ett mejl till Ingenjörskarriär.

Almega, som organiserar 11 000 företag inom tjänstesektorn, tror att den här utvecklingen är här för att stanna och kommer att fortsätta.

– I grunden är den teknikutveckling som möjliggör detta något positivt, men det finns risker för alltför hög arbetsbelastning när individen inte kan eller får möjlighet att sätta gränser. Det blir därmed än viktigare att chefer har en nära dialog med medarbetarna.

Almega ser dock inget behov av lagstiftning rörande detta. Man påpekar att det inte finns någon skyldighet för anställda att vara tillgängliga på jobbmobil eller jobbmejl utanför arbetstid. I de fall det behövs regleras frågan genom så kallad beredskap i vissa kollektivavtal. Det finns inte heller någon skyldighet att ta med sig en jobbmobiltelefon hem.

Däremot tycker Almega att kollektivavtalen behöver anpassas på något sätt.

– Det avgörande är resultatet, inte var arbetet utförs, skriver Jonas Morian, som inte vill vara mer konkret:

– Exakt hur man skulle kunna anpassa kollektivavtalen är inget jag kan svara på?det är förstås en förhandlingsfråga. Men utgångspunkten måste vara att kollektivavtal speglar det faktiska arbetslivet, med de tekniska förutsättningar och mänskligt beteende som råder. Mer konkret än så kan jag tyvärr inte vara i dagsläget.

Gilla Ingenjörskarriär på Facebook