Karriär

3 experttips för att hålla i mötet – inte prata sönder det

Foto: Andriy Popov / Alamy

Som chef håller du i agendan för mötet och ska se till att det avslutas i tid. Men tänk på att om du själv pratar för mycket och inte släpper fram deltagarna tappar de sugen.

Publicerad

Den som är med på ett möte där en person dominerar tappar ofta känslan av sammanhållning. Det är direkt kontraproduktivt om medarbetare upplever att de inte kan vara med och bidra på ett möte, skriver Harvard Business Review. Därför är det viktigt att den som håller i möten, vilket ofta är chefen, ser till att inte vara den personen.

Även om vanan att prata mest är svår att bryta går det med några konkreta åtgärder att släppa in medarbetarna och ändra möteskulturen på arbetsplatsen:

Kom förberedd. Det handlar till exempel om att skriva ner vad du vill säga på mötet och hur det kan sägas kort. Träna för dig själv. Sätt också gärna en gräns för hur lång tid varje punkt får ta.

– Förbered mötesdeltagarna. Skicka ut en agenda för mötet i förväg så att de också kan förbereda sig. Kanske kan du uppmuntra någon enskild deltagare att dela med sig av sitt kunskapsområde.

– Gå laget runt. För att få höra fler röster kan ett sätt vara att gå laget runt efter varje ämne som diskuteras och fråga vad alla tycker.