Ornithoptern i sci-fi-blockbustern Dune
ser ut som en helikopter korsad med en trollslända. Man kan förstå varför.
Ända sedan mänskligheten började drömma
om att flyga har ingenjörer hittat inspiration i naturen. I dag
strävar de efter att bygga flygande robotar som kan nå avlägsna platser för att
övervaka miljön och samla in prover.
Fåglar är exempelvis utmärkta att
inspireras av, enligt Raphael Zufferey, robottekniker på schweiziska
École Polytechnique Fédérale i Lausanne.
– De drar nytta av miljontals år av
evolution, så vi har något som har optimerats under en väldigt lång tid, säger
han.
Flygande robot utvecklad i ett europeiskt projekt lett av Ecolee Polytechnique Federale de Lausanne i Schweiz.Raphael Zufferey
Raphael Zufferey leder ett forskningsprojekt som har fått EU-finansiering för att utveckla robotar med flaxande vingar.
Projektet heter FAAV och påbörjades för två
år sedan. Det har fokuserat på lättviktiga, prisvärda flygmaskiner som kan
skickas iväg för att utforska floder, sjöar och hav för att övervaka deras miljöstatus och samla in data.
Annons
Akvatiska flygande robotar med flaxande
vingar kan både flyga till avlägsna platser och dyka för att utforska
exempelvis undervattensmiljön i vulkaniska sjöar.
– Eftersom roboten väger 200 gram
skulle du kunna fästa den på din ryggsäck, gå till kanten av en vulkan och
skicka iväg den ned i en sjö, säger Raphael Zufferey.
Han listar exempel på andra potentiella
användningsområden för dessa robothjälpredor, som att studera hälsan hos
korallrev, ta prover från marina organismer för dna-test eller analysera marina
sediment.
Flygtest, simframgång
Raphael Zufferey säger att den huvudsakliga
tekniska utmaningen har varit att få roboten de utvecklar att lyfta och flyga från vattnet.
Hittills har hans team haft viss framgång i labbet.
– Det är fortfarande ett pågående projekt. Men vi har sett några riktigt bra första resultat.
Flygande robot utvecklad i ett europeiskt projekt lett av Ecolee Polytechnique Federale de Lausanne i Schweiz.Raphael Zufferey
Forskarna utvärderar både vingar som viker sig
och vingar som inte viker sig för att se vilket alternativ som fungerar bäst. Teamet har även lyckats få sin robot att simma vid en hastighet på en meter per sekund
efter att ha dykt ned i vattnet från luften –
snabbare än de flesta andra simmande robotar.
– Det var ett väldigt bra första
resultat. Vi lyckades få roboten att simma bra trots att den
ursprungligen utformades för att flyga, säger Raphael Zufferey.
Men att härma naturen på de här sätten är
svårare än det kan verka och innebär många kompromisser. Roboten måste till
exempel vara lätt nog för att flyga och kompakt nog för att dyka med sensorer
för provtagning.
Annons
I sin jakt på den bästa blandningen av
material har forskarna använt sig av avancerade polymerer och kolfiber – kända
för ett bra förhållande mellan styrka och vikt.
Raphael Zufferey hävdar att det kan vara möjligt
att ha en robot som kan flyga och simma inom cirka sex månader. Han uppskattar
kostnaden till runt 350 euro per robot.
Underjorden
I ett annat projekt i Europa går forskare går på djupet och utformar
en robot som kan ge sig ned i utmanande underjordiska miljöer, även de som
innehåller vatten, för att extrahera mineral.
Europa har runt 30 000 stängda
gruvor som fortfarande innehåller råmaterial som krom, koppar, guld, järn och
zink som används i bland annat energi- och elektronikindustrin. Genom att
utvinna dessa material med robotar på ett miljömässigt sunt sätt kan människor slippa bege sig in
i farliga miljöer. Det minskar även importbehovet från andra delar av världen.
– Det logiska valet är att skicka in
robotar, säger Claudio Rossi, robottekniker på spanska Universidad
Politécnica i Madrid.
– Det främsta syftet är att tillhandahålla Europa med
hållbara inhemska råmaterialskällor. De används överallt, inklusive i
mobiltelefoner, datorer och bilar.
Prototyp i projektet Robominers testas i Kunda i Estland.Robominers/Youtube
Det EU-finansierade projektet Robminers som han har lett har utvecklat en prototyp inspirerad av hur fiskar, insekter och
maskar rör sig.
Denna typ av orädda utforskare kan gräva
tunnlar genom översvämmade gruvor och skulle möjliggöra gruvarbete och
extrahering av avlagringar på stort djup, vilket annars skulle vara oekonomiskt
för företag och farligt för människor.
Roboten är runt en meter bred och tre
meter lång. Dess relativt kompakta storlek och precisionsgrävningsförmåga
skulle bidra till att minska mängden avfall och vara mer miljövänlig än
konventionellt maskineri, enligt Rossi. Tanken är att ha en ”fordonsflotta” av
den här typen av robot.
Mullvadsliknande morrhår
Roboten skulle kunna reparera sig själv
och skulle använda sig av sensorer och artificiell intelligens.
– Roboten har morrhår som en mullvad,
förklarar Claudio Rossi. Med dessa kan den vidröra väggar eller hinder så att vi kan
konstruera en 3d-modell av gruvan. Den kan berätta att det finns en vägg här,
en sten där, en tunnel till vänster.
Robotprototyp i forskningsprojektet Robominers. Den ska kunna användas i vattenfyllda gruvor.Robominers/Youtube
Borrningsförsök har skett i
Estland och Slovenien, där de flesta av robotens viktigaste komponenter har
testats vid ett vattentryck på cirka 100 bar.
– Det innebär att maskinen skulle kunna
arbeta på ett djup på upp till 1 000 meter, vilket räcker gott och
väl, säger Claudio Rossi.
Projektet avslutades i slutet av 2023, efter fyra och ett halvt år, men Rossi menar att
uppföljningsarbete krävs för att göra prototypen perfekt. Han förväntar sig att det kan ta
ytterligare tre eller fyra år för att integrera ai i roboten, ett årtionde för
att få en fullt fungerande modell och 20 år för att påbörja produktionen.
– Vi har precis börjat, men vi har lärt
oss mycket, säger Claudio Rossi.
Film om Robominers:
Den här artikeln har tidigare varit publicerad i Horizon Magazine, EU:s tidning för forskning och innovation. Ny Teknik översätter och publicerar utvalda artiklar exklusivt för prenumeranter, som en del i ett samarbete mellan tidningarna.