Karriär
Tipsen: Så bemöter du härskartekniker
Foto: Alamy
Förminskad, förlöjligad och utfryst. Att bli utsatt för härskarteknik är både obehagligt och destruktivt. Men det går att värja sig – så här identifierar och bemöter du kontorets ”härskare”.
Det var i slutet på 60-talet som den norska socialpsykologen formulerade teorin om de fem härskarteknikerna – strategin bakom den ”dolda makten” som utövas i styrelserum och på arbetsplatser världen över.
I november släpper författarduon Rebecka Bohlin och Sara Berg boken ”Fem härskartekniker – femtio motståndsstrategier”. I den dras paralleller till andra strukturella förtyck, samt ger exempel på hur härskartekniker används. I en artikel i ETC avslöjar författarna hur teknikerna ska bemötas.
1. Osynliggörande
Vad: Att ägna uppmärksamheten åt mobiltelefonen, inte svara eller ge bristande respons när någon annan pratar. Andra exempel på detta är att ta åt sig äran av andras jobb.
Motdrag: Den här härskartekniken kan defloreras genom att synliggöra det som ”härskaren” vill försöka skymma.
2. Förlöjligande
Vad: Det som sägs förlöjligas eller förvandlas till ett skämt på talarens bekostnad. Eller så flyttar ”härskaren” fokus från vad som sägs till utseende, kläder eller sexualitet. Vidare så kan förlöjligande även uttryckas genom generaliseringar
Motdrag: Ett effektivt sätt att koppla grepp på situationen är att ställa frågor till den som förlöjligar. Inledande upprepning har visat sig fungera. ”Nu kallade du mig för X, hur menar/tänkte du då?”. Att bemöta med en fråga ger den drabbade dels tid att reagera – och dels kan den få den som uttryckte sig olämpligt att tänka efter.
3. Undanhållande av information
Vad: Alla får inte veta. Vissa informeras, antingen medvetet för att trycka ner, eller för att den informella ”ledarskaran” ska ha överhanden. De som inte har informationen får svårare att reagera/påverka, eller har inte möjlighet att förbereda sig tillräckligt. Vilket skapar maktobalans.
Motdrag: Se över och förtydliga hur den interna kommunikationen fungerar. Får alla den information de behöver – och får de den i tid?. Här är det ledningens ansvar att goda rutiner finns. I akuta lägen kan det vara bra att begära bordläggning till dess att alla har hunnit sätta sig in i frågan det ska beslutas om.
4. Dubbelbestraffning
Vad du än gör duger det inte. Härskartekniken här är att leta fel och att den utsatte aldrig kan göra helt ”rätt”. Den negativa tolkningen av arbetet, beteendet eller beslutet är det som lyfts fram.
Motdrag: Som drabbad ska man lyssna på sina känslor. Ta din egen bedömning av situationen på allvar och försök beskriva den i ord. Förtydliga sedan för andra vad dina prioriteringar är och varför.
5. Påförande av skuld och skam
Vad: Här tillskrivs offret ansvaret för en kränkning. Det är hens fel att det blev som det blev. Tydliga exempel är att det sägs saker som: ”Du överreagerar, du har ingen humor, dig kan man inte prata med – du blir ledsen för allt”. Den här härskartekniken kan även utövas organisatoriskt, anställda upplever skam när de inte har resurser nog för att göra ett fullgott jobb.
Motdrag: Distansera dig från skuldkänslorna och försök se de faktiska förhållandena. Analysera situationen och behandla den som om det var en bekant som var drabbad – vad skulle ditt råd vara då? Synliggör även vem som är ansvarig för problemet.