Karriär
Sätten att tänka klart under ett viktigt jobbsamtal
Foto: Unsplash
En del jobbrelaterade samtal kan medföra stor stress och de rätta orden infinner sig kanske först efteråt. Men med rätt förberedelser kan du både tänka klart och känna dig mer bekväm.
Medarbetarsamtal, utvärderingar av resultat eller jobbintervjuer. Oavsett situation finns en risk att obehag och stress uppstår under samtalet som då kanske inte flyter på i önskad riktning. Karriärcoachen Avery Blank delar i tidningen Forbes med sig av några tips som kan underlätta jobbiga samtal:
Identifiera viktiga punkter
I en jobbig situation kan det vara svårt att komma ihåg eller tydligt uttrycka allt du hade planerat att säga. För att slippa gräma dig efteråt över saker du borde ha sagt, kan du i förväg skriva ner några punkter eller meningar du verkligen vill kommunicera. Snegla på pappret under samtalet om du kommer av dig.
Värm upp med kallprat
Ett bra sätt att starta en konversation är att småprata lite om helt andra saker. Det lättar upp det tunga allvar som kan prägla ett viktigt jobbsamtal. Det ger också alla inblandade en chans att tillfälligt koppla bort jobbet och bli mer avslappnade.
Anteckna frågor under samtalet
Om du är i en stressig situation kan tankarna börja sväva iväg. Men om du saknar fokus finns en risk att frågor inte uppfattas korrekt och därmed blir svaren kanske inte tillräckligt utförliga. Om en fråga är komplex kan du anteckna under tiden för att säkerställa att du får med alla aspekter i ditt svar.
Undvik missförstånd
Dra dig inte för att be personen du träffar att upprepa eller förtydliga en fråga. Om du är osäker kan du repetera frågan för att säkerställa att du har uppfattat den rätt. Missförstånd leder bara till ännu mera stress i situationen.
Se ditt eget värde
Det kan finnas tillfällen där du känner att du är i underläge, men här är det viktigt att påminna om ditt eget värde. Ömsesidig respekt och lyhördhet underlättar öppenhet för andras idéer. När du visar respekt både för dig själv och din samtalspartner förbättras både samtalet och relationen.