Karriär
It-branschens Garbo
Martin Lorentzon Foto: Spotify
Han lever helst i medieskugga. Men nyligen hamnade Spotifygrundaren Martin Lorentzon i rampljuset. I grunden är han väg- och vatteningenjör.
I dag har musiktjänsten Spotify cirka 24 miljoner användare, varav 6 miljoner betalande. Företagets ena grundare Martin Lorentzon har på senare år valt att hålla sig i medieskugga.
Nyligen hamnade han dock i strålkastarljuset för att Spotify har sin hemvist i lågskattelandet Luxemburg och huvudkontor i London, medan Lorentzon och Ek tidigt lade sina Spotfiyaktier i de Cypernregistrerade bolagen Rosello respektive Instructus.
Martin Lorentzon sägs redan tidigt ha visat prov på tävlingsinstinkt och målmedvetenhet. På Sven Eriksonsgymnasiet i Borås fick Martin Lorentzon högsta betyg i nästan alla ämnen på fyraårig teknisk linje. Han var så säker på att komma in på civilingenjörsprogrammet Industriell ekonomi på Chalmers att han knappt kryssade för ett alternativt val. Det blev dock ett reservkryss på civilingenjörsutbildningen Väg och vatten, också på Chalmers. Och det var där han hamnade efter att ha konstaterat att linjen trots allt hade lång nollningsperiod och många tjejer. Allt enligt skriften Framtidens ingenjörer från november 2011.
Han var den rastlöse typen, nästan snudd på hyperaktiv. Han gillade att träffa människor och göra saker. Parallellt med Chalmers läste han kurser på Handelshögskolan i Göteborg, jobbade extra som städare på Volvo Torslanda och engagerade sig i Chalmers kårliv och föreningar, bland annat i Chalmers Kortegekommitté och Chalmers Rock. Det sociala nätverkandet var minst lika viktigt som utbildningen och något han sagt sig ha haft stor nytta av efter sin examen.
Som nybakad Chalmerist, dock utan examen, var han år 1995 en av 5 000 som sökte till Telias traineeprogram. För att ha en chans krävdes det i praktiken kompetens motsvarande dubbla examina. Lorentzon blev dock antagen, trots att han inte plockade ut sina Chalmerspapper förrän 1997.
***
År 2006 fann Martin Lorentzon och Daniel Ek varandra.
– Vi kom bra överens direkt och började bolla en massa idéer mellan oss. Jag berättade för Martin vart jag trodde musiken på nätet var på väg. Det stämde väl överens med Martins syn på vart internetannonseringen var på väg, och någonstans där uppstod Spotify, berättade Daniel Ek i en intervju med Dagens Industri förra sommaren.
På Martin Lorentzons 37-årsdag, 1 april 2006, registrerades bolaget Spotify.
Texten är ett kort uttdrag ur ett personporträtt i Affärsvärlden. Läs hela texten här.