Karriär

Här är storbolagen som jagar ingenjörer

Volvo Cars är inne i en stor rekryteringskampanj. Här premiärvisar företagets vd Håkan Samuelsson upp den nya V90 Cross Country. Foto: Björn Lindgren / TT
Åsa Bergman. Foto: Johan Olsson
Maria Brithon Brinck. Foto: Jonas Billgren

En het byggbransch. Nya svenskutvecklade tunga fordon. Och en inhemsk personbilstillverkare som tar upp kampen med världens främsta. Marknaden för svenska ingenjörer är långt mer än krisförhandlingar på Ericsson. Ny Teknik har pratat med tio stora ingenjörsarbetsgivare.

Publicerad

På Ericsson är det dystert. 3 000 jobb är i farozonen och fabrikerna i Borås och Kumla kan komma att stängas. Nära förknippat med detta finns ingenjörsjobb inom forskning och utveckling. Totalt är 1 050 ingenjörsjobb hotade.

Ändå är bilden av svensk teknik betydligt ljusare än så.

Volvo Cars, till exempel, genomför just nu en av de största rekryteringskampanjerna i bolagets 89-åriga historia. Bilbyggaren har 6 000 anställda ingenjörer och ska nyanställa 400 det kommande året.

Läs mer:

Framför allt är det stora investeringar på nya tekniker inom områden som självkörande bilar och elektrifiering som skapar behov. Detsamma gäller de tunga fordonen hos Volvo AB.

– Vi letar i dag efter 20 personer som kan autonoma och självkörande fordon. De kompetenser vi söker är framför allt inom programvara och data, säger Joakim Kenndal på Volvo AB:s pressavdelning.

Volvo-bolagen och Scania, som också lanserat en ny lastbil, är en stor och viktig del av svensk industri och de tre bolagens goda tider märks i statistiken. En ny undersökning från Teknikföretagen visar att svenska teknikkoncerner ökat antalet anställda i Sverige, vilket är ett trendbrott. I Sverige ökade antalet med lite över 2 000 personer under 2015 till närmare 109 000, motsvarande 15,6 procent av de undersökta koncernernas samtliga anställda.

Läs mer:

– Det här beror på framgångarna i fordonsbranschen, säger Anders Rune, chefekonom på Teknikföretagen.

En annan industrijätte är automations- och kraftkoncernen ABB med 9 000 anställda varav 6 000 ingenjörer.

– Vi har behov av ett hundratal ingenjörer under året, men vissa kommer att lösas med internrekryteringar. Totala antalet blir på ungefär samma nivå som nu. Vi ersätter dem som går i pension eller slutar på ABB, säger Maria Brithon Brinck, personaldirektör för ABB Sverige.

Men det är inte lika muntert på alla bolag. Det är ingen riktig fart på världsekonomin och efterfrågan är något svag. Som för stålet till exempel. När Ny Teknik ber SSAB att svara på frågor kring hur deras nyrekrytering av ingenjörer ser ut svarar de i ett mejl att de inte vill medverka. Bolaget har aviserat neddragningar efter sammanslagningen med finska Rautaruukki, som ska göra SSAB mer konkurrenskraftigt på en stålmarknad som brottas med överkapacitet och sjunkande priser.

I den svenska byggbranschen, däremot, råder högkonjunktur.

– Jag ser väldigt ljust på framtiden, säger Åsa Bergman, vd på teknikkonsulten Sweco.

Sweco tänker anställa omkring 750 ingenjörer i Sverige i år, en utveckling som varit konstant de senaste åren. Åsa Bergman uppger att de förutom ingenjörer med kompetenser kopplat till fastighet och bygg i synnerhet söker nya it-ingenjörer.

– Det som är nytt är det som berör den framtida uppkopplade staden och då behöver vi folk som är har it-kompetens, säger Åsa Bergman.

Samma tonläge hörs från Skanska.

– Vi anställer ungefär 100 personer i månaden och räknar med att fortsätta göra det under året och nästa år. Hälften av vår tjänstemannakår är ingenjörer, i dagsläget cirka 2 500, säger Anna Wenner, hr-direktör på Skanska Sverige.

Det innebär i första hand ersättningsrekryteringar, men byggjätten växer något. Många bolag vill åt de mest rutinerade eller talangfulla byggnadsingenjörerna och Skanska jobbar med att attrahera nya medarbetare, i första hand på högskolorna.

Kan före detta Ericsson-ingenjörer vara aktuella för er?

– Ja, det skulle de kunna vara. Vi räknar ju med att det inte kommer att vara helt lätt att hitta de klassiska kompetenserna och försöker bredda vår rekryteringsbas, säger Anna Wenner.

Peter Larsson som är samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer pekar på att Ericsson-medarbetare tidigare varit framgångsrika i att hitta nya jobb. Telekomjätten har varit något av en plantskola.

– Om det blir uppsägningar kommer de som lämnar att möta en god arbetsmarknad. Men man får inte underskatta de problem och den tid det kan ta för enskilda individer med omställningar, säger Peter Larsson.

Detta har hänt på Ericsson

Combitech

”Vi kommer att anställa cirka 350–400. Plus ytterligare 300 om man räknar de vi tar över från Ericsson. Vi letar efter ingenjörer med kompetens i mjukvara, mekanik och it-säkerhet. Antalet ingenjörer hos oss kommer att öka både på kort och lång sikt.”

Charlotte Magnusson, informationschef Combitech.

CGI

”Vi kommer att anställa cirka 200 dataingenjörer i år. Vårt behov av ingenjörer är stort och kommer att öka både på kort och lång sikt.”

Berit Henesy, hr-chef på CGI Sverige.

ABB

”Vi har behov av ett hundratal ingenjörer under året, men vissa kommer att lösas med internrekryteringar. Totala antalet blir på ungefär samma nivå som nu. Vi ersätter dem som går i pension eller slutar på ABB.

Maria Brithon Brinck, personaldirektör för ABB Sverige.

Volvo AB

”Vi vet att vi behöver 200 ingenjörer på längre sikt. Kompetenser är mer inriktat på data och it.”

Joakim Kenndal, presstjänsten.

SSAB

SSAB vill inte svara på Ny Tekniks frågor. Bolaget har aviserat neddragningar efter sammanslagningen med finska Rautaruukki, som ska göra SSAB mer konkurrenskraftigt på en stålmarknad som brottas med överkapacitet och sjunkande priser.

Volvo Cars

Volvo Cars hänvisar till ett pressmeddelande från augusti som säger att de ska anställa 400 ”det kommande året”. De kallar rekryteringskampanjen ”en av de största i företagets 89-åriga historia”.

Astra Zeneca

”För resterande delen av 2016 kommer vi att anställa cirka 10 till 20 stycken, främst inom vår tillverkning i Södertälje. Vi tror på fortsatt hög efterfrågan och för oss är fortsatta utbildningssatsningar i Sverige, speciellt inom naturvetenskap och teknik en viktig fråga.”

Jacob Lund, kommunikationsdirektör på Astra Zeneca.

Scania

”Vi anställer närmare 500 ingenjörer om året och kommer att fortsätta göra det.”

Hans-Åke Danielsson, pressekreterare.

Sweco

”Vi kommer att anställa 1 000 till i år av vilka ungefär 75 procent är ingenjörer. Vi ser väldigt ljust på framtiden och letar efter ingenjörer som har kompetenser kopplade till bygg- och fastighetsindustri och energi, samt it.”

Åsa Bergman, vd på Sweco.

Skanska

”Vi anställer ungefär 100 personer i månaden och räknar med att fortsätta göra det under året och nästa år. Hälften av vår tjänstemannakår är ingenjörer.”

Anna Wenner, hr-direktör, Skanska Sverige.

Den 22 september avslöjade Svenska Dagbladet att Ericsson har planer på att lägga ner all tillverkning i Sverige. Det skulle innebära att omkring 3 000 tjänster försvinner, varav omkring 1 050 tjänster kopplade till forskning och utveckling.

Ericsson vill inte kommentera tidningens uppgifter utan hänvisar till ett pressmeddelande där de öppnar för personalneddragningar. ”Som vi tidigare vid flera tillfällen sagt innebär detta en minskning av personalstyrkan. Vi har omfattande verksamhet i Sverige och den utgör inget undantag.”

Men Per Norlander, facklig förhandlare för Sveriges Ingenjörer på Ericsson, kallar SvD:s uppgifter ”löst formade fantasier” i en intervju med Ny Teknik. Icke desto mindre har näringsminister Mikael Damberg tillsatt en särskild krisgrupp att hantera Ericsson-ärendet.