Hållbar industri
Waymos autonoma bilar har nu kört över en miljon mil
De autonoma bilarna närmar sig med stormsteg. Nu avslöjar Waymo att deras flotta har tillryggalagt mer än en miljon mils körning. Och utvecklingen är enorm, bara sista månaderna har de kört över 300 000 mil.
Erfarna bilförare är säkrare bilförare – det är en sedan länge cementerad sanning. Och samma sak gäller även när man plockar bort människan ur ekvationen. För att en robotbil ska kunna köra säkert måste den ha tillräckligt med erfarenhet.
Och de som är äldst i gemet är Waymo. De har snart tio års historia inom segmentet och är det företag som har i särklass flest körda meter.
Under en presentation på Innovfest Unbund i Singapore avslöjade Wymos affärsutvecklingschef, Shaun Stewart, att man nu nått en otrolig milstolpe.
– Vi har samlat på oss nära sju miljoner miles, vi kommer att nå sju miljoner miles den här veckan.
Vad som gör det här än mer intressant är den accelererande takt som man samlar in data med. Den 8 maj sa företagets teknikchef, Dmitri Dolgov, att man kört sex miljoner miles – vilket innebär att man avklarat en miljon till på ungefär en månad.
Vidare avslöjar ett av företagets egna diagram att man i februari kört 5 miljoner miles och tittar man än längre bak i tiden är utvecklingen nästan exponentiell.
Det tog Waymo (då under Google-flagg) sex år att nå en miljon, lite drygt att få från en till två miljoner miles. Sju månader för nästa miljon och mellan tre-fyra miljoner tog det ett halvår. Fem miljoner miles nåddes tre månader efter det.
Det kan jämföras med övriga spelare i racet mot autonomi. Uber hade loggat runt tre miljoner miles innan de avslutade alla tester i kölvattnet av dödsolyckan i mars. GM:s division Cruise har varit väldigt spartansk med info om antalet körda mil, men under året december 2016 – november 2017 rullade deras autonoma flotta ”bara” 131 000 miles i Kalifornien.
Förvisso handlar det inte enbart om antalet mil man kört – tekniken är mer komplex än sådan.
Just Cruises vd, Kyle Vogt skrev i en blogg att deras test i kaotiska San Francisco innebar att de kunde lära sig mer från varje mile jämfört med konkurrenter. Hinten mot Wyamo var tydlig som framförallt kör sina bilar i förorter.
Vem som blir första tillverkare att lansera kommersiellt tillgängliga förarlösa bilar återstår att se. Waymo har sagt att de ska sjösätta sin autonoma taxiflotta i Phoenix innan året är slut och GM säger att deras robottaxi-tjänst ska vara ute på amerikanska vägar 2019.