Hållbar industri

Viker ihop lättare bildörr

Den nya sammanfogningsmetoden t h Foto: Honda

Honda börjar använda en metod att vika ihop stål och aluminium för att minska vikten på bildörren.

Publicerad

Den nya tillverkningsmetoden gör det möjligt att foga samman stål och aluminium utan punktsvetsning. I stället dubbelviks metallerna samman, av Honda kallat "3D Lock Seam".

Men använder sig av ett stål som är korrosionsskyddat och ser till att fylla mellanrummet mellan plåtarna med ett lim med låg elasticitetsmodul för att klara materialens olika beteenden vid temperaturväxlingar, samt för att hindra galvanisk korrosion.

Enligt Honda kan tillverkningsmetoden användas i ordinarie tillverkningslinjer.

Genom sammanfogningstekniken blir det möjligt för Honda att använda aluminium i den yttre delen av dörren och stål i den inre. Förutom att dörren blir 17 procent lättare än en dörr helt av stål, så koncentreras vikten mot bilens centrum, vilket gör manövrering på kurvig väg stabilare.

Honda har tidigare utvecklat en form av friktionssvetsning för sammanfogning av stål och aluminium. Den metoden och den nu presenterade är tänkta för Hondamodeller avsedda för den nordamerikanska marknaden.