Industri
Vibration lossar lasten
Att från en godsvagn lossa malmgods på 100 ton är en utmaning. För att förenkla processen har LKAB skakat fram en ny vibratormaskin.
När LKAB fraktar malm på tåg är lastandet och lossandet av godset några av de stora utmaningarna. En lastning kan ta cirka 40 minuter och en lossning cirka 60 minuter. Varje störning kan leda till kostsamma förseningar.
– När malmvagnarna byggdes optimerades de för pellets. Det är en lättlossad produkt. Men förutsättningarna har förändrats då vi levererar alltmer fines, alltså malm i pulverform, säger Björn Åström, projektledare inom sektionen för logistikprojekt på LKAB.
Svårlossad fines är anledningen till att företaget har utvecklat en ny, stationär vibratormaskin som tagits i drift vid terminal Svappavaara. En speciell typ av impulssignal genererar energi som under korta sekvenser går in i den berörda vagnen. En kombination av slag och vibrationer bryter godsets bindningar mot vagnskorgen. När vagnens lucka öppnas vid lossningen och godset störtar ur vagnskorgen hjälper vibratorn till att tömma korgen helt.
Det är ytterst viktigt att korgen blir helt ren så att kontaminering mellan olika produkter undviks.
– Vi lossar våra laster med långsamt rullande vagnar. Det är därför som vi har bottentömning direkt ned i silos. Den nya vibratormaskinen har direktkontakt med vagnarna, men klarar av vagnarnas rörelse, säger Björn Åström.
Vibratormaskinen är specialkonstruerad för att klara de kraftiga vibrationerna.
Den klarar dessutom stora temperaturskillnader. Produkter, som till exempel fines, kan frysa och fastna i vagnens luckor vid låga temperaturer.
– För att tekniken ska fungera krävs det dels en balans mellan maskinens övre vibratordel och den nedre delen som fungerar som tyngd och motvikt. Dels måste rätt frekvens ställas in för lasterna, säger Björn Åström.
Vibratormaskinen är patentansökt i Sverige och Norge med målet att skydda framtida utveckling av maskinen.
– Vi har utvecklat produkten i fem år och är nu inne på version tre av maskinen. Det kommer säkert fler versioner, säger Björn Åström.
LKAB:s målsättning är att inom några år kunna installera ytterligare sex till sju vibratormaskiner föredelat på Kiruna, Malmberget, Luleå och Narvik.
LKAB har utvecklat maskinen i fem år
Höjd: Cirka 3 meter.
Bredd: Cirka 1,3 meter.
Den översta delen av maskinen består av två vibratorarmar som tillsammans väger 17 ton.
En vagn fylld med malm kan totalt väga cirka 120 ton.
Maskinen har utvecklats under de senaste fem åren. Den ungefärliga kostnaden ligger på tio miljoner kronor.