Industri Vibration lossar lasten När tåget kommit i position hjälper vibratorn till att tömma lasten med hjälp av vibrationer och slag mot godsvagnen. Foto: G. Rúnar Gudmundsson – För att tekniken ska fungera krävs det dels en balans mellan maskinens övre vibratordel och den nedre delen som fungerar som tyngd och motvikt. Dels måste rätt frekvens ställas in för lasterna, säger Björn Åström, projektledare inom sektionen för logistikprojekt på LKAB. Foto: G. Rúnar Gudmundsson Att från en godsvagn lossa malmgods på 100 ton är en utmaning. För att förenkla processen har LKAB skakat fram en ny vibratormaskin. Stefan Nordberg Publicerad 23 maj 2013 kl 06.30 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons När LKAB fraktar malm på tåg är lastandet och lossandet av godset några av de stora utmaningarna. En lastning kan ta cirka 40 minuter och en lossning cirka 60 minuter. Varje störning kan leda till kostsamma förseningar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ lkab industri gruva
ELBILAR Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor.
INDUSTRI Northvolt om ny finansiering: ”Förhandlingar pågår” Batteritillverkaren Northvolt har inte gett upp. Försöken att säkra ny finansiering pågår ännu, enligt presschefen Erik Zsiga.