Hållbar industri "Vi ligger efter i friformsracet" Koenigsegg använder friformsframställning till prototyper och små serier av komponenter till sina bilar. Under huven i Agera sitter ett spjäll som tillverkats i 3d-skrivare. Foto: Koenigsegg En kylare för högeffektsradar som tillverkats av koppar i Fcubics 3d-skrivare. Foto: Fcubic Airbus A380 innehåller gångjärn gjorda med friformsteknik i en metallprocess. Foto: Airbus Sverige ligger efter när det gäller massproduktion med friformsframställning. Metoden är vanlig när det gäller prototyper och korta serier, men de storskaliga produktionslinorna lyser med sin frånvaro. Niklas Dahlin Publicerad 16 jan 2012 kl 14.29 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ industri automation hållbar industri friformsframställning
CTO-intervjun ”Lyckas vi med det här kan det bli hur stort som helst” Boliden bygger ut och ökar produktionen • Nytt svenskt sprängmedel, självkörande maskiner och världens första batteridrivna dagbrottstruck • Intervju: Bolidens teknikchef
ELBILAR De startar statligt elbilsbolag – då lanseras svinbilliga modellen En elbilssatsning för att få fram fordon folk har råd med. Mexikanska staten går in i elbilssegmentet och till 2026 ska tre olika modeller vara i produktion. Priset? Från motsvarande 45 000 kronor.