Hållbar industri

Välkommen in i superfabriken

Jon Gunner är teknisk direktör på Koenigsegg i Ängelholm.? Foto: Pontus Tideman
Jon Gunner är teknisk direktör på Koenigsegg i Ängelholm. Foto: Pontus Tideman
Bromsoket. Foto: Pontus Tideman
Den senaste modellen CCX är byggd i kolfiber och finns i två motorvarianter – en för bensin och en för E85. Foto: Pontus Tideman
Koenigsegg arbetar tillsammans med beställarna för att anpassa bilarna till deras önskemål. Luftintaget har t ex modifierats på denna bil. Foto: Pontus Tideman
Interiören från en Koenigsegg. Foto: Pontus Tideman
En Koenigsegg i vardande.? Foto: Pontus Tideman
?Fem ingenjörer arbetar i CAD för att ta fram designen för Koenigsegg.? Foto: Pontus Tideman
Det tar nästan ett år att bygga en Koenigsegg. Stora delar av bilen är handgjord. Det krävs full koncentration av PM Maraste och Linus Blomqvist när de ska montera en vinge på stötfångaren. Foto: Pontus Tideman
Koenigsegg har ingen egen förproduktion utan lämnar det till leverantörerna. Foto: Pontus Tideman
Fabriksgolvet i den gamla flottiljebyggnaden är polerat och öppet. Foto: Pontus Tideman
I Koeningseggs fabrik i Ängelholm tillverkas varje år 20 bilar. Foto: Pontus Tideman
Varje bil poleras manuellt. Här lägger Hampus Olsson och Petter Ottosson sista handen vid en bil som ska levereras till en kund i Mexiko om en timme. Foto: Pontus Tideman

Sveriges snabbaste konstruktörer i landets långsammaste bilfabrik. Det är ett vinnande koncept för supersportbilstillverkaren Koenigsegg.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här