Hållbar industri Välkommen in i superfabriken Jon Gunner är teknisk direktör på Koenigsegg i Ängelholm.? Foto: Pontus Tideman Jon Gunner är teknisk direktör på Koenigsegg i Ängelholm. Foto: Pontus Tideman Bromsoket. Foto: Pontus Tideman Den senaste modellen CCX är byggd i kolfiber och finns i två motorvarianter – en för bensin och en för E85. Foto: Pontus Tideman Koenigsegg arbetar tillsammans med beställarna för att anpassa bilarna till deras önskemål. Luftintaget har t ex modifierats på denna bil. Foto: Pontus Tideman Interiören från en Koenigsegg. Foto: Pontus Tideman En Koenigsegg i vardande.? Foto: Pontus Tideman ?Fem ingenjörer arbetar i CAD för att ta fram designen för Koenigsegg.? Foto: Pontus Tideman Det tar nästan ett år att bygga en Koenigsegg. Stora delar av bilen är handgjord. Det krävs full koncentration av PM Maraste och Linus Blomqvist när de ska montera en vinge på stötfångaren. Foto: Pontus Tideman Koenigsegg har ingen egen förproduktion utan lämnar det till leverantörerna. Foto: Pontus Tideman Fabriksgolvet i den gamla flottiljebyggnaden är polerat och öppet. Foto: Pontus Tideman I Koeningseggs fabrik i Ängelholm tillverkas varje år 20 bilar. Foto: Pontus Tideman Varje bil poleras manuellt. Här lägger Hampus Olsson och Petter Ottosson sista handen vid en bil som ska levereras till en kund i Mexiko om en timme. Foto: Pontus Tideman Sveriges snabbaste konstruktörer i landets långsammaste bilfabrik. Det är ett vinnande koncept för supersportbilstillverkaren Koenigsegg. Eddie Pröckl Publicerad onsdag 13. maj 2009 - 01:00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Längst in i den gamla flygverkstan är det lugnt och stilla. En hopsjunken svart skepnad vilar på en låg plattform längst bort i lokalen. När vi går närmare ser vi att det är kolfiberskalet till en bil, men utan inkråm, utan själ. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ hållbar industri industri sportbil koenigsegg
ENERGI Vindkraftsbranschen sågar regeringens nej till vindkraft: ”Problematiskt” Hur ska Sverige klara den gröna omställningen, frågar sig vindkraftsindustrin? Extremt förvånande, anser vindkraftsbranschen.
ENERGI Jättevindpark får ja av regeringen – hånas som ”Liseberg till havs” Regeringen säger ja till en ny havsbaserad vindkraftspark på västkusten.
ENERGI Spill i europeiska batterifabriker leder till miljonförluster De nya europeiska batterifabrikerna har svårt att öka sina produktionsvolymer – och det kan bli kostsamt.