Hållbar industri
Trucken kör som den själv vill
En truck som går sina egna vägar, fattar egna beslut, och jobbar mitt bland människor och andra maskiner. Den maskinen testas på Stora Enso i Karlstad.
Prototypen som nu testas av Stora Enso ska om tre år vara en fullständigt autonom truck som dygnet runt kan hämta pappersrullar, köra iväg dem till en container, tågvagn eller ett lastbilsflak.
-?De närmaste åren kommer en sådan truck inte att jobba lika snabbt som en skicklig truckförare. Men är den bara 70 procent lika effektiv som en manuell truck är det lönsamt att skaffa en autonom. Den kan jobba på helger, dygnet runt, säger Dimiter Driankov, professor vid Centrum för tillämpade autonoma sensorsystem på Örebro universitet.
En sådan maskin ska fungera i smutsiga miljöer, i ljus såväl som mörker, inomhus och utomhus. Den ska klara att avläsa streckkoder och välja ut de rätta pappersrullarna, köra iväg dem, ta sig fram mellan människor och andra hinder utan att löpa amok.
Den ska granska containern eller lastbilsflaket där pappersrullarna ska lastas på, kunna bestämma om det är rätt avlastningsplats eller inte, slå larm om det redan är fullastat och så vidare.
För att klara allt detta måste den bland annat ha en viss datorkraft, flera olika typer av sensorer, lasrar som ska fungera både två- och tredimensionellt, eventuellt i kombination med en rundseende kamera.
Föregångaren till den truck som nu utvecklas i Örebro och hos Stora Enso i Karlstad lanserades för ett par år sedan. Atlas Copco kom med en semiautonom - delvis självständig - truck, utvecklad för att köras i de extremt tuffa miljöerna i gruvor och gruvgångar.
Den hade Atlas Copco utvecklat ihop med Örebro universitet - som efter det projektet gått samman med tyskägda Linde Material Handling, amerikanska Danaher Motion, Stora Enso, Volvo CE och NCC för att gå vidare och utveckla fullständigt autonoma truckar.