Lilla Ljungby i Småland är centrum för tillverkning av de tunga gaffeltruckar som i dag dominerar på världsmarknaden. Spåren leder till bröderna Andersson; Rune, Holger och Sture.
Deras tunga gaffeltruckar med lastkapacitet på upp mot 50 ton finns i hela världen, i Afrika såväl som Fjärran Östern, på skogsindustrier och i hamnar. Bröderna Andersson i Ljungby har byggt tunga gaffeltruckar i över 40 år.
Det var ingalunda bröderna som uppfann produkten. Den fanns i tillverkning i ett 20-tal företag runtom i Sverige och på två företag i bygden redan innan de började sina yrkeskarriärer.
Men det var bröderna som gjorde Ljungby, det lilla samhället med cirka 20 000 invånare, till en av världens metropoler när det gäller tillverkningen av just tunga gaffeltruckar.
De heter Rune, Holger och Sture. De tre har startat de två dominerade industrierna inom nischen tunga truckar, vars produktion i dag ligger väl över 50 procent av världsproduktionen.
Det började med att bröderna rustade upp utrangerade maskiner och sålde dem vidare. Det gav goda kunskaper i mekanik.
Efter ett tag startade Rune egen verksamhet tillsammans med brodern Holger. De köpte in gamla bilar från vägverket och lyftstativ från försvaret. För att få järnskrot till motvikter i truckarna köpte de in en järnvägsbro från SJ.
Bröderna var inte särskilt slängda i att konstruera. Därför ritade de upp delarna i skala 1:1 på jordgolvet i ladan på gården i Bäck.
I Bäck grundades Br. Anderssons Mek. Verkstad i Bäck och 1961 levererades den första gaffeltrucken med tillverkningsnummer 21.
De tog till nr 21 för att kunden inte skulle förstå att det var den första maskinen de tillverkat, berättar Rune. Det gick bra och kunden blev nöjd.
Ett 30-tal truckar tillverkades i ladan i Bäck innan de öppnade en fabrik i Ljungby 1966. Där tillverkade de ett tusental maskiner, 1976 såldes fabriken till Kalmar Verkstad.
Rune och Holger stannade kvar hos de nya ägarna, dåvarande statsföretag, med järnvägsvagnar och postbilar som specialitet. Men de lämnade företaget när de fick veta att nya ägarna ansåg att Kalmar var bättre namn än Ljungby för att marknadsföra truckarna världen över.
Eftersom Rune var bunden av löfte till Kalmar Verkstad att avstå från trucktillverkning slog han sig på tillverkning av små dieseltruckar. Även den produktionen har Kalmar köpt, och numera tillverkar Rune stora hjullastare i företaget Ljungbymaskin. Holger har ett företag som levererar bygghissar i Emmaboda.
Men yngste brodern Sture hade inga löftesband till Kalmar. Han grundade Svetruck för 25 år sedan. Och så kom det sig att Ljungby fick en sådan kraftig koncentration av storskalig gaffeltrucktillverkning.
Och marknaden räcker faktiskt till för både bröderna Andersson och Kalmar Industries som i dag har finska ägare och fabriker även i USA, Holland och Finland.
På Kalmar har de även fått acceptera att ett gäng inom det egna företaget brutit sig ur för att driva Silverdalens Mekaniska Verkstad, SMV Lifttrucks AB. Företaget finns i grannkommunen Markaryd och tillverkar - gissa vad, just det - tunga gaffeltruckar.
Nu är bröderna Andersson veteraner i branschen. Vad är deras recept för att nå framgång med gaffeltruckar?
Själva tror de att det beror på deras lyhördhet för vad de som använder maskinerna tycker. Därför får truckförarna påverka utformningen av maskinerna. Det är just flexibiliteten, förmågan att anpassa maskinerna till de speciella omständigheter vid varje arbetsplats, som kunderna uppskattar.
Dessutom anser de att man måste vara ödmjuk och ta emot idéer och synpunkter från leverantörerna, som ofta är hårt specialiserade. De är nämligen experter på sina delar av trucken, om det nu gäller motorer, hydraulik eller drivlinor. Leverantörernas kunskap och idéer bidrar till att nästa modell blir bättre.
I dag är Rune 61, Holger 59 och Sture 52 år. Och de visar inga tecken på avmattning. Rune pratar hela tiden om framtiden, där, som han säger, han ska tillbringa resten av sitt liv. Och den handlar om specialanpassade fordon. Han har bland annat levererat specialutformade hjullastare till försvaret.
Brödernas historia visar att det inte bara är i Amerika som allting är möjligt. Utan även i Småland.