Hållbar industri

Svensk rallare fixar rälsen på Nya Zeeland

"Autoclipper" gör alla moment, placerar ut clips och spänner fast rälsen, vilket tar tolv sekunder per sliper.
Automatiska rallaren Autoclipper har nyligen anlänt till Nya Zeeland.
"Rälsclips" fästes tidigare för hand.

En ny svensk maskin ska automatisera järnvägsbyggandet på Nya Zeeland. Den placerar ut isolering och "rälsclips" och fäster rälsen vid sliprarna.

Publicerad

Företaget Rosenqvist Rail i Hudiksvall är specialiserat på maskiner för järnvägsbyggnad. I två år har man arbetat med att ta fram den nya automatiska rallaren, maskinen Autoclipper, som just levererats till Nya Zeeland.

Järnvägen på Nya Zeeland monterar rälsen mot sliprarna med en befästning som kallas E-clip. Rälsen vilar på en isolerande plastplatta och hålls fast av det fjädrande clipset. Innan rälsen fixeras mot slipern måste isoleringsplattor och clips placeras ut manuellt. En tidsödande hantering, inte minst med tanke på att det går åt fyra clips per sliper.

Den nya maskinen, Autoclipper, gör alla moment, från utplacering av clips till att spänna fast rälsen, på tolv sekunder per sliper. Det motsvarar 200 meter järnväg i timmen.

– Det är ju en automatisering av en process som gjorts för hand tidigare. Vi har byggt några maskiner för en tio år sedan, som varit halvautomatiska, men då hade man inte riktigt kontroll på materialhanteringen. Nu håller vi i allting hela vägen tills det sitter på plats, säger konstruktören Björn Söderberg hos Rosenqvist Rail.

Räknar ni med att sälja maskinen till fler marknader?

– Ja det gör vi. Den här kroken, E-clip, den finns spridd över hela världen, den finns i Sverige och den finns överallt.

Autoclipper

Fäster räls mot sliprar.
Tillverkare: Rosenqvist Rail, Hudiksvall
Längd: 8,8 meter
Bredd: 3,6 meter. Med infällda gångbryggor 2,6 meter.
Vikt: Drygt 7 ton.
Toppfart: 30 km/h.
Motor: Trecylindrig 2,6 liters diesel.