INDUSTRI

Beslut om likvidation eller fortsatt verksamhet på Northvolts extrastämma. Arkivbild.

Skuldberg på 60 miljarder – ännu en ödesdag för Northvolt

Den krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt – med tusentals anställda i Skellefteå och Västerås – står inför ännu en ödesdag.

Publicerad Senast uppdaterad

Ägarna samlas i morgon för att besluta om fortsatt verksamhet eller likvidation.

Den extra stämman, som utlystes redan i december, är stängd för media. Men ett beslut väntas vara fattat under onsdag eftermiddag.

Två alternativ att rösta på

Det finns två alternativ för ägarna att rösta på, enligt Erik Zsiga, presschef på Northvolt: fortsätta verksamheten eller likvidation.

”Styrelsens förslag är att verksamheten ska fortsätta, bland annat med hänsyn till den pågående Chapter 11-processen. Det är förstås vad ledningen och hela företaget jobbar gentemot och planerar efter. Om det trots detta blir en majoritet för likvidation så ska styrelsen ansöka om det”, skriver Zsiga i ett mejl till TT.

Northvolt ansökte i höstas om konkursskydd i en domstol i Texas enligt Chapter 11 i USA:s konkurslag, efter att förgäves ha försökt få in nytt kapital och nya lån. Detta sedan den tyska storkunden BMW i juni dragit tillbaka en order värd över 20 miljarder på elbilsbatterier till följd av kvalitets- och produktionsproblem.

Northvolt – med Volkswagen (VW), Goldman Sachs och Harald Mixs Vargas Holding som största ägare – hade när ansökan om konkursskydd lämnades in redan stoppat en rad stora projekt och sagt upp omkring en femtedel av personalstyrkan.

Fakta

VW och Goldman Sachs största ägare

Största ägare i den krisdrabbade batteritillverkaren Northvolt är enligt senast tillgänglig årsredovisning Volkswagen (VW), med 21 procent av aktierna. VW genomgår just nu en stor lönsamhetskris och planerar stora neddragningar i Tyskland.

Näst största ägare är den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs, med 19,2 procent. Tredje största ägare är Vargas Holding, med finansmannen Harald Mix, som sitter på 7,2 procent av aktierna.

Bland institutionella ägare finns även de statliga AP-fonderna, AMF Pension och Folksam – men även den danska pensionsfonden ATP.

Många av ägarna har redan skrivit ned stora delar av värdet på sina innehav i Northvolt.

Den Södertäljebaserade lastbilstillverkaren Scania – som via ägarbolaget Traton är en del av VW:s fordonskluster och en av Nortvholts största kunder – gick i samband med rekonstruktionen in med ett prioriterat lån på 100 miljoner dollar (cirka 1,1 miljarder kronor) för att stötta Northvolt under rekonstruktionen.

Vargas, som tidigare uttalat stöd för Northvolts rekonstruktionsplaner, vill inför stämman inte kommentera hur de ställer sig till frågan om likvidation eller fortsatt verksamhet.

Folksam, en mindre ägare med 0,7 procent, kommer att delta på stämman.

”Vi analyserar för närvarande de olika alternativen och avser att delta på stämman för att få möjlighet att ställa frågor och resonera tillsammans med övriga ägare. Vår avsikt är att agera på det sätt som på bästa sätt tillvaratar värden för våra kunder”, skriver Kajsa Moström, presschef på Folksam i ett mejl till TT.

Skuldberg på 60 miljarder

Skuldberget – som bolaget hoppas kunna rekonstruera bort merparten av – uppgick när ansökan om konkursskydd lämnades in till amerikansk domstol till över 60 miljarder kronor.

Inför julen fick Northvolt klartecken från fordringsägare att fortsätta betala anställda, nyckelleverantörer, skatter och försäkringar samt allmännyttiga tjänster för att kunna fortsätta driva verksamheten under konkursskyddet.

Northvolt siktar på att slutföra rekonstruktionen under första kvartalet 2025.

FAKTA

Likvidation ett alternativ för Northvolt

På extrastämman ska Northvolts ägare besluta om att antingen fortsätta driva verksamheten (det vill säga genomgå den planerade rekonstruktionen) eller om likvidation av bolaget.

Vid likvidation utser Bolagsverket eller allmän domstol en likvidator som ersätter bolagets styrelse och vd, som sedan genomför en försäljning av alla tillgångar. Syftet är att dra in pengar för att betala en så stor andel av skulderna som möjligt – och om något blir över efter det – fördela överskottet mellan bolagets ägare.

Frivillig likvidation kan beslutas av aktieägarna, men bolag kan läggas ned genom tvångslikvidation efter beslut av allmän domstol eller Bolagsverket.