Industri

Siktar på en miljon nya kunder i år

Medan andra lägger ner satsar det amerikanska genstestbolaget 23andMe på en miljon nya kunder i år. Företagets mål är att förändra sjukvården.

Publicerad

23andMe erbjuder sedan drygt fem år tillbaka gentester för allmänheten via internet. Ett salivprov som skickas till företaget ger en rapport med 244 sjukdomsrisker och annan genetisk information, som hur en person förväntas svara på olika mediciner.

Strax före jul tog företaget in 325 miljoner kronor i nytt riskkapital. Bland investerarna finns Googles riskkapitalbolag och en av Googles grundare, Sergey Brin, gift med Anne Wojcicki som grundat 23andMe.

Pengarna ska användas till att få in en miljon nya kunder innan året är slut. För att nå målet har priset på en genkartläggning sänkts från cirka 2 000 till 650 kronor.

Företaget satsar nu också på att bli en värdefull partner till läkemedelsindustrin. Ju fler kunder, desto mer genetisk data får 23andMe i sin databas. Dessa data ska forskare kunna utnyttja för att snabbare hitta nya läkemedel och skräddarsy behandlingar efter en persons genprofil.

Så här långt har drygt 200 000 personer beställt sitt personliga gentest. Nästan 90 procent har gått med på att deras data ska få användas för forskning.

I framtiden tror företaget att alla kommer att ha tillgång till sin genetiska information. I en intervju med bloggen All Things Digital förklarar Anne Wojcicki att målet är att förändra vården: från att ta hand om sjuka, till att förebygga sjukdom hos friska. Med hjälp av gendata ska sjukdomar upptäckas på ett tidigt stadium och hjälpa läkaren att ge rätt medicin i rätt dos.