Hållbar industri
Så ska Sony Ericssons nya logistik bära frukt
Sony Ericsson segrade i årets svenska logistiktävling. Nästa steg för bolaget är att använda idéer från grönsakshandlare i Helsingborg och sportskotillverkaren Nike i USA.
- Jag är grymt imponerad över av vad Sony Ericsson åstadkommit på kort tid, säger Mats Abrahamsson, professor i logistik vid Linköpings universitet, och ordförande i Postens tävling om årets effektivaste svenska logistiklösning..
För fem år sedan var Sony Ericssons logistik sämst i egna klassen. Men i år kniper bolaget förstaplatsen i den svenska logistiktävlingen framför Clas Ohlson, Mekonomen och Trelleborg Sealing Solutions.
För att bli ännu bättre hämtar nu Patrik Jansson, ansvarig för Sony Ericssons leverantörs- och logistikprocesser, inspiration från helt andra branscher.
- Vi har tittat på en frukt- och gröntleverantör i Helsingborg, Everfresh. De har samma problem som vi - att snabbt få ut produkter så att de känns fräscha på butikshyllorna, och har ett intressant kundstyrsystem, säger han.
Däremot har Sony Ericsson inte studerat H&M, förra årets svenska logistikvinnare. Men väl funderat på att lära sig mer av amerikanska Nike.
- De har många produktvarianter, och ett system för återfyllnad ute i butikerna. Så fort en kund betalt en viss produkt går den informationen direkt vidare till Nikes underleverantörer, för att effektivisera processen, säger Patrik Jansson.
Sony Ericsson jobbar med att skaffa sig bättre insyn i försäljningen till slutkund. Men har långt kvar, anser logistikchefen.
Det var 2003 som Sony Ericssons dåvarande vd Katsumi Ihara gav Patrik Jansson uppdraget att ta fram en logistiklösning av världsklass. Uppförsbacken var brant.
- Då var vi helt enkelt sämst av alla våra konkurrenter på logistik, konstaterar Patrik Jansson.
Sedan har bolaget sakta men säkert jobbat mot det målet via förbättringar av logistiken i fyra steg.
Enligt Patrik Jansson är "centralisera besluten" den enskilt viktigaste åtgärden för att lyckas förbättra varuflödena.
- Tidigare hade vi för decentraliserade beslutsprocesser. Nu har vi bättre kontroll över efterfrågan och inköp.
Kvittot på framgång fick man för snart ett år sedan. Då rankades Sony Ericsson som nummer 16 på en lista över företag med världens bästa logistiklösningar, enligt en årlig utvärdering av den amerikanska analysfirman Advanced Market Research.
I toppen finns Apple, Nokia och Dell. Men bland de topp-20 finns också företag som varuhuskedjan Walmart, Pepsi Co och Walt Disney.
Trots att Apple för första gången passerat Nokia på rankningen är det sina finska kolleger Patrik Jansson har störst respekt för.
- Ingen har så komplex logistik, räknat på volymer och värde, som mobilbranschen. Datortillverkarna har färre och mer förutsägbara modeller, och volymerna är avsevärt mindre. Nokia sålde över 400 miljoner mobiler förra året. Sony Ericsson över 100 miljoner.
Därför är Patrik Jansson särskilt stolt över att Sony Ericsson förra året rankades lika högt som Nokia av sina kunder - 100 operatörer och 1 000 återförsäljare. Då jämförs bland annat mobiltillverkarnas leveransprecision, om de håller vad de lovar, och levererar rätt mängd produkter, i rätt tid och till rätt plats
Han befarar att betyget inte kommer att bli lika bra i år, med tanke på Sony Ericssons volymproblem och vinstvarningar i våras.
- Men det har inte något med våra leverantörs- och logistikprocesser att göra, försäkrar han.
Sony Ericsson
* Omsättning 2007: 12,9 miljarder euro (94 miljarder kr).
* Rörelsemarginal 2007: 12 procent.
* Resultat före skatt 2007: 1,6 miljarder euro (11,5 mdr kr).
* Tillverkning i 14 fabriker i 6 länder.
* Huvudkontor: London.
* Funnits sedan: 2001 (första telefonen 2002).
Mer pressad än modeindustrin
* En försäljning på över 100 miljoner mobiler över hela världen, till cirka 100 operatörer och 1 000 återförsäljare.
* 40-50 produkter på marknaden samtidigt.
* De trendkänsligaste modellerna säljer bara under tre månader, så det gäller att de finns på rätt plats i rätt tid. Och marginalen är mer pressad än hos modeindustrin.
* Komplex skara underleverantörer, med allt från chippkonstruktörer, till hårdvaruleverantörer och utvecklare av mobiltjänster.
* Tillverkning i låglöneländer för lägre kostnad innebär oftare längre leveranstid och sämre kvalitet från fler underleverantörer.