Hållbar industri
Robot hjälper flygresenärer att få ersättning
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT
Krångligt att kräva ersättning när flyget blivit försenat? Jo, så tycker många prövade resenärer. Just därför finns en digital robot för att underlätta för konsumenter att kräva sin rätt.
Den som råkar ut för en flygförsening inom EU, eller med plan som går i EU och drivs av europeiska flygbolag, har rätt att få ersättning, säger Karolin Kühn, juridisk rådgivare på Konsumentverkets Konsument Europa.
– Det är en schablonersättning, det spelar inte någon roll vad biljetten kostat. Det är en slags ersättning för den tid man förlorat, säger hon.
Det finns förstås undantag – om förseningen beror på sådant som ligger utanför flygbolagets kontroll, som strejker, politisk instabilitet eller väder, så blir det inga pengar.
Svårt att få kontakt
Reglerna har funnits en tid, men många resenärer har upplevt det som mycket krångligt att kontakta flygbolagen för att få pengarna. Det har till och med dykt upp företag som specialiserat sig på att hjälpa resenärer att få ersättning. Fast då går en rejäl andel, ofta 30 procent eller mer, till företaget i stället för till den försenade resenären.
– I många fall kan konsumenten klara det här själv. I alla fall med hjälp av vår tjänst Flygkalkylatorn. Jag tror inte man ska behöva betala en tredje part för att få ersättning, säger Karolin Kühn.
Roboten gör jobbet
Flygkalkylatorn är en slags robot som Konsumentverkets Konsument Europa tagit fram. Man knappar in sina uppgifter om resan, flygbolag och förseningen. Ut kommer en lista på vad man har rätt att kräva, och ett formulär som man kan fylla i för att klaga hos flygbolaget. Där finns också rätt adress till flygbolaget, något som annars många resenärer tyckt har varit krångligt att få fram.
– När man står där på flygplatsen så är det inte alltid så lätt att veta vad man har rätt till, och det är inte säkert att man kan ta reda på det via oss heller då om vi inte har öppet. Men vi uppmanar resenärer att vara aktiva och föra fram krav på till exempel ombokning direkt på plats. Vid försening är det bäst att göra det skriftligt då man kommit hem, men då underlättar Flygkalkylatorn, säger Karolin Kühn.