Hållbar industri

Rfid-krets på väggen där, vilken kräm gör mig snygg här?

Moderna män ställs inför utmaningar deras fäder aldrig behövde tackla. Som att finna svaret på frågan "Vilken fuktkräm är bäst för min hudtyp?"

Publicerad

Amerikanska kosmetikföretaget Estée Lauder har insett att det står fullt med handfallna karlar i varuhusen och plockar bland krämburkarna, för blyga för att fråga expediterna om råd.

Men nu kommer tekniken till hjälp.

I fyra varuhus i London testas rfid-bestyckade demonstrationsbås för företagets herrkosmetik. Alla produkter i båset är märkta med passiva rfid-etiketter.

Om en kund lyftesr på en vara spelas en video-snutt upp på en skärm och förklarar hur preparatet ska användas.

Enligt branschtidningen Rfid Journal är den stora fördelen att tekniken är så intuitiv. Det krävs mindre beslutsamhet av kunden för att bara lyfta på en krämburk, än att exempelvis söka samma information via en pekskärm.