Hållbar industri

Nytt kylsystem minskar motorvikten

Sprängskiss av motorn med nya kylsystemet.
Kylkanaler som integreras med statorplåtar i motorn.

Ett nytt system för att kyla elmotorer reducerar vikten för hela motorn med 25 procent.

Publicerad

Den nya idén till kylningen har utvecklats av professor Pierre Köhring i Leipzig. Principen är att leda kylvätskan inne i motorn i stället för att ha utanpåliggande kylning.

Genom att montera kylsegment mellan statorplåtarna och leda vätskan i dessa leds den alstrade värmen bort optimalt. Dessutom minskas vikten med 25 procent jämfört med utanpå liggande vätskekylning.

Kylsystemet är konstruerat med hjälp av två yttre aluminiumskivor som monteras vattentätt med två inre skivor så att en kanal bildas, genom vilken kylvätskan kan ledas.

- Vi blev varnade för att såväl aluminiumskivorna som kylmedlet skulle kunna leda till virvelströmsförluster eller leda till otätheter i motorn, säger Pierre Köhring i ett pressmeddelande från HTWK i Leipzig. Men farhågorna besannades inte.

Motorn demonstreras just nu på automationsmässan SPS IPC Drives i Nürnberg. Tanken är att tillsammans med projektpartnern Katt Hessen GmbH anpassa prototypen till serieproduktion.