Industri
Miljardvägen byggs – trots kris i gruvan
Malmtransporterna från gruvan i Kaunisvaara går med 90-tonslastbilar utmed en smal landsväg och rakt genom byarna. När vägen nu byggs om kan notan hamna på över 2 miljarder kronor.
Vägsträckan är 15,7 mil lång. Den går genom samhällen som Vittangi där det bitvis inte finns trottoarer, och där barnen går till skolan i vägrenen.
Sedan december trafikeras vägen av 90 ton tunga malmlastbilar på väg från Northland Resources gruva till omlastningsstationen vid järnvägen i Svappavaara. Det kör iväg en lastbil var 45:e minut dygnet runt från gruvan. När den är i full drift om ett par år ska transporterna vara mångdubbelt fler, med en lastbil som går var sjunde minut.
Sedan åker lastbilarna tillbaka samma väg, så när det är full trafik handlar det om att en lastbil passerar ungefär var tredje minut.
Regeringen har avsatt 1,3 miljarder kronor för att bygga om vägen, som ett stöd till gruvnäringen. Trafikverket ska räta ut kurvor, bygga om korsningar och förbättra sikten genom att röja skog. Vägen breddas till åtta meter, och bärigheten ska förstärkas.
– En del gjorde vi redan förra året, vi förstärkte 2,5 mil av den befintliga vägen. Målsättningen är att vara klar under 2016, säger Anders Lindmark, projektledare på Trafikverket.
Det bor drygt tvåtusen personer utmed vägen. Vittangi och ett par andra byar ska få gång- och cykelbanor. Där planeras också för förbifarter, för att leda om den tunga trafiken. Bullerplank ska dämpa trafikljuden, och ett större antal bostadshus ska få nya ljudabsorberande fönster.
Mellan Kaunisvaara och Junosuando utreds en helt ny väg, som skulle korta transportsträckan med cirka tre mil. För den finns inga beslut tagna än. Om den byggs beräknar Trafikverket att hela kostnaden för malmvägen slutar på 2,1 miljarder kronor.
Vikten på ekipagen ställer till problem. När lastbilarna i dag kör på broarna över Torne älv och Tärendöälven måste de köra mitt på, i högst 50 kilometer i timmen. Provisoriska trafiksignaler som styrs manuellt från lastbilarna gör att det blir rött för annan trafik. Så småningom ska det bli en permanent lösning med så kallad intelligent trafikstyrning, där gps-teknik i lastbilarna används för att styra signalerna.
I början av året kom det fram att Northland Resources har stora ekonomiska problem, och det är oklart hur de ska lösas långsiktigt. Men det gör inte att vägbygget skjuts på framtiden.
– Nej, det påverkar inte vår planering eller projektering, säger Anders Lindmark.