Hållbar industri
Jätteborr ska göra tunnlar dubbelt så snabbt
Atlas Copcos nya jätteborr.
Gruvor som använder blockrasbrytning kräver ett virrvarr av tunnlar genom berget. Nu utvecklar Atlas Copco en jätteborr som ska borra sig genom berget minst dubbelt så snabbt.
Skärhuvudet på Atlas nya Modular Mining Machine är 4,5 meter i diameter och maskinen väger 350 ton. Den ska tugga sig genom berget med en hastighet på cirka 12 meter per dag.
– Hastigheten imponerar kanske inte på tunnelborrare som borrar långa, runda hål rakt fram i bra berg, men den här maskinen ska göra komplicerade geometrier i dåligt berg, på ett par kilometers djup, säger Sverker Hartwig. teknisk direktör för anläggnings- och gruvteknik på Atlas Copco.
Utvecklingen sker tillsammans med gruvbolaget Rio Tinto, som har flera gruvprojekt med blockrasbrytning på gång runt om i världen.
Vid den här typen av brytning krävs det hundratals kilometer med tunnlar som går kors och tvärs genom berget.
– Vi byggde den här typen av maskiner på sent 1980-tal och tidigt 1990-tal, men det fanns ett par fundamentala problem som vi inte lyckades lösa, berättar Sverker Hartwig:
1) De gamla maskinerna förutsatte bra berg. Den nya ska klara sämre berg med hjälp av ett integrerat system för bland annat förstärkning med hjälp av sprutbetong och bergbultning.
2) De gamla maskinerna avverkade berget genom att svepa de stora skärhuvudena fram och tillbaka. De nya trycker in borrkronan i berget och får en mer direkt linje, som gör att arbetet går snabbare, utrustningen slits mindre och det går åt mindre energi.
Men smakar det så kostar det - den nya maskinen är dubbelt så stark, men också dubbelt så tung och dubbelt så dyr.