Hållbar industri

Här är prisade fabrikens framgångsrecept

De små röda truckarna är centrala för flödet i fabriken. Monteringen sker direkt på truck som tar axlarna vidare. Foto: Jörgen Appelgren
Georgia Othberg är montör av bakaxlar och trivs på fabriken där hon jobbat sedan 2012. Foto: Jörgen Appelgren
Bakaxlarna har drivning och går på en egen lina medan mellanaxlar och framaxlar går på samma. Foto: Jörgen Appelgren
Varje handverktyg är uppkopplat och det registreras hur det används. Foto: Jörgen Appelgren
Över 6 000 varianter av axlar levereras från fabriken. Foto: Jörgen Appelgren
I förmonteringen monteras detaljer innan de går in på själva produktionslinan med truckarna. En axel är en ganska stor produkt att tillverka men i slutprodukten, lastbilen eller bussen, är den bara en lite detalj och måste därför levereras vid exakt rätt tidpunkt. Foto: Jörgen Appelgren
På skärmarna finns så kallade recept med exakta instruktioner till montörerna. Foto: Jörgen Appelgren

Meritors åtta produktionslinor blev fyra – samtidigt som företaget fortsatte att leverera fram- och bakaxlar till sina kunder. Flexibiliteten ökade, liksom kvaliteten, leveransprecisionen och effektiviteten. Vi fann ingredienserna i Lindesbergsfabrikens framgångsrecept.

Publicerad

Meritor tog över bakaxeltillverkningen från Volvo Lastvagnar 1999 och expanderade med framaxlar och måleri 2005. Sedan dess har kapaciteten byggts ut flera gånger om. Nya produktionslinor har tillkommit, maskiner har köpts in och personal har anställts för att klara de ökade volymerna. Men summan hade blivit ett 55 000 kvadratmeter stort lapptäcke.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här