Hållbar industri
Flexibla fixturer fixar monteringspriset
En trio från Linköping är årets svenska mästare på montering. De vinner priset med de omställbara fixturer som Saab använder för att bygga flygplanet Neuron.
I över tio år har de forskat och utvecklat de omställbara jiggar som Saab Aerospace nu använder för att bygga kroppen till det obemannade flygplanet Neuron.
Nu vinner trion 2010 års svenska monteringspris för att ha klarat att ”ersätta dagens produktbundna monteringsstrukturer med omställbara”, som juryn skriver i sin motivering.
Trion som kan titulera sig svenska mästare är Gilbert Ossbahr, universitetslektor på Linköpings universitet, Henrik Kihlman på företaget Delfoi, och Magnus Engström på Saab Aerostructures.
Det enda företag som idag använder det flexibla fixtursystemet i löpande produktion är Saab Aerospace. Men Volvo CE i Arvika testar de ”Boxjoints”, ”Flexapods”, ”Pickuper”, mätsystem och inställningsutrustningar som systemet består av. Flygplanstillverkaren Airbus i England gör också försök med jiggarna.
Syftet är dock att även små företag ska kunna dra nytta av och fördelarna med omställbara jiggar och spara tid och pengar.
Traditionella stela fixturer måste specialtillverkas för varje enskild produkt. Ofta tar det lång tid, beroende hur avancerad delen är produkten är. Dyrt blir det också.
De sexbenta stativen flexapods, skruvförbanden boxjoints och de andra delarna i de flexibla jiggarna kan dock tas isär och byggas upp så att de passar många olika delar eller produkter. Och det kan göras av vanliga industrirobotar.
Enligt Henrik Kihlman, en av pristagarna, kan det ta ett halvår att bygga en stel fixtur till en flygplanskomponent. Med en flexibel jigg går det på en dag. Sedan brukar det ta en timma för en robot att ställa om fixturen.
Monteringspriset började delas ut år 2000. Årets pris är det tionde som hittills delats ut. 2004 höll inget av de nominerade tävlingsbidragen så hög klass att priset kunde delas ut.