Industri
Färgröntgen vässar bröstcancer-jakten
Mammografi i färg börjar nästa år testas i Stockholm. Fler upptäckta bröstcancerfall och mindre oro för tiotusental kvinnor kan bli resultatet.
Varje år gör drygt 600 000 kvinnor i Sverige mammografi. Runt 20 000 kallas tillbaka för att göra fler undersökningar eftersom röntgenläkaren hittat någon avvikelse. Med en svenskutvecklad superkänslig färgdetektor kan den siffran troligtvis kapas rejält. Färre oroliga kvinnor och minskade kostnader för sjukvården blir resultatet.
– Vi hoppas kunna minska antalet återkallade till hälften, säger Karin Leifland, chef för mammografiverksamheten inom Unilab, som varje år erbjuder 250 000 kvinnor mammografi i Sverige.
Karin Leifland ansvarar för den kliniska studie av mammografi i färg som nästa sommar startar vid Sankt Görans sjukhus i Stockholm. Studien kommer att pågå under ett år och omfatta cirka 6 000 kvinnor.
– Vi tror också att vi kommer att upptäcka tumörer tidigare.
Dagens undersökningar med mammografi missar runt 30 procent av cancerfallen. Det beror bland annat på att det är svårt att skilja ut cancertumörer ur bröst med hög andel mjölkkörtlar, så kallade täta bröst. Den nya detektorn räknar varje foton som passerar genom bröstet. Det gör att stråldosen kan minskas till hälften. Genom att skilja på fotoner med olika energinivå går också att få fram nya data. Dit hör vattenmängd. Om det räcker för att avgöra om en knöl i bröstet är en ofarlig vätskefylld cysta, eller är en solid vävnad som kräver närmare undersökning, ska studien vid Sankt Göran utvisa.
Energinivåerna kan också kodas till att bli färger. Kombinerat med kontrastvätska blir resultatet bilder där cancerceller lyser i rosa mot en svartvit bakgrund.
Simuleringar visar att detektorn kan leda till att 1 500 fler fall av bröstcancer upptäcks i Sverige. Varje år.
– Tekniken är mycket lovande, säger Karin Leifland.
Lågdosmammografin har sina rötter i forskningsgenombrott vid KTH. Fram till i somras utvecklades tekniken i det svenska företaget Sectra Mamea. Då köpte Philips företaget för 575 miljoner kronor.
Nu satsar bolaget stort i Solna. Under de närmaste två åren ska ytterligare 20 till 30 ingenjörer anställas. Suget efter utrustningen är massivt, inte minst på den amerikanska marknaden, dit fem utrustningar nu levereras.
– Eftersom utrustningen även kommer att kunna mäta tätheten i bröst finns det en möjlighet att anpassa screeningen efter varje kvinna, säger Jesper Söderqvist, vd för Philips. Kvinnor med mindre täta bröst kan ha längre intervall mellan gångerna.